Website optimalisatie betreft het gebruik van tools (hulpprogramma’s), geavanceerde strategieën en wat experimentatie om de prestaties van je website te verbeteren, meer verkeer te genereren, conversies te vereenvoudigen en je inkomsten te verbeteren. Goed, dat is een hele mond vol. We gaan je in dit artikel alles stap-voor-stap uitleggen.
Eén van de meest kritische aspecten van website optimalisatie is de optimalisatie voor zoekmachines (SEO = search engine optimization). Deze techniek richt zich er niet alleen op dat je website hoog scoort in de SERPs (search engine result pages) voor specifieke keywords (trefwoorden of zoekwoorden), maar stelt potentiële klanten in staat om jouw merk of bedrijf op een zo eenvoudig mogelijke manier te vinden. Het andere kritische aspect hier is on-page optimalisatie. Deze techniek zorgt ervoor dat potentiële klanten, die op je website terechtkomen, de best mogelijk gebruikerservaring krijgen, die hen ervan zal overtuigen om de gewenste actie te ondernemen en in een lead te veranderen.
Dus… door je website te optimaliseren, kun je niet alleen op de meest effectieve en efficiënte manier een nog niet aangeboorde markt aanspreken (zonder te betalen voor advertenties), maar ook deuren opengooien naar meer conversies en meer inkomsten. 🤑 Kassa dus!
Maar, hoewel SEO een essentieel onderdeel van website optimalisatie is, is het niet de (enige) Steen der Wijzen van optimalisatie.
Het optimaliseren van je website helpt je om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Het is het begin van een relatie en het stelt je in staat om producten te verkopen zonder afhankelijk te zijn van een slim verkooppraatje.
Een holistische aanpak van je website optimalisatie combineert diverse disciplines om er zeker van te zijn dat je website op alle gebieden optimaal presteert:
In de afgelopen tien jaar is het internet een belangrijke plaats geworden, waar consumenten prijzen, afmetingen en kleuren vergelijken, hun beslissingen nemen, hun keuzes maken, hun knopen doorhakken en hun producten aanschaffen. Je website is tegenwoordig veel meer dan alleen een digitaal visitekaartje.
Het internet neemt zo in alle sectoren de rol van adviseur over en laat het «even aan vrienden vragen» vervallen. Door je bedrijf dus op de correcte manier te positioneren, kun je consequent mensen, die voorheen nog nooit van je gehoord hadden, in klanten veranderen.
Als je je website en de inhoud ervan niet optimaliseert, maakt het niet uit hoeveel mensen zoektermen gebruiken die relevant zijn voor je bedrijf. Je website komt in de resultaten niet tevoorschijn en noch je site, noch je bedrijf zullen worden opgemerkt.
Als je je website daarentegen wel optimaliseert voor zoekmachines, zet je jezelf op de kaart. Consumenten zullen naar relevante termen zoeken en je website en bedrijf zullen telkens tevoorschijn komen.
Door Search Engine Optimization (SEO) onder de knie te krijgen, genereer je doelgericht verkeer van geïnteresseerde kopers.
Maar het voldoet niet om alleen te optimaliseren voor zoeken. Als je alleen je verkeer laat groeien, maar de inhoud van je website niet aantrekkelijk is voor potentiële klanten, zal niemand converteren. Bezoekers zullen sneller weg zijn dan jij nodig hebt om ‘Goedemorgen’ te zeggen, zonder ook maar iets aan te schaffen.
Om goed gebruik te maken van het verkeer, moet je ook de gebruikerservaring en de efficiëntie van je conversietrechter (funnel) optimaliseren.
Door Conversion Rate Optimization (CRO) onder de knie te krijgen, maximaliseer je het aantal leads en verkopen die je genereert uit betaald en organisch verkeer.
Een ander voordeel, dat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat website optimalisatie een positief effect op het milieu kan hebben. Dus optimalisatie kan de CO2 uitstoot van je website reduceren (ja, echt, het bestaat).
Het doel van website optimalisatie is je website zo aantrekkelijk mogelijk maken voor zowel zoekmachines, als echte mensen. Maar hoe doe je dat?
De eerste stap naar verbetering, is het identificeren van problemen. Je moet eerst weten wat er mis is met je huidige website, voordat je dit kunt verbeteren.
Dit is de basis van elk optimalisatieproces.
Het is niet alleen voldoende om met je team te brainstormen over potentiële problemen. Je hebt niet het spectrum, noch de ervaring om alle gebieden te bestrijken. In plaats daarvan is het beter om de beschikbare software tools te gebruiken om te zoeken naar mogelijke SEO problemen, paginasnelheid, mobiele bruikbaarheid, en meer.
Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van alle belangrijke optimalisatiegebieden, relevante tools en benchmarks waar je aan moet voldoen of die je moet overtreffen om resultaten te behalen.
En tenslotte moet je de bruikbaarheid van je website testen met onafhankelijke testgebruikers. De resultaten geven je een routekaart waarmee je je optimalisatie met verschillende teams kunt coördineren.
Inhoudelijke tekstschrijvers (copywriters) kunnen de inhoud verbeteren, website beheerders kunnen de structuur en andere on-page SEO problemen verbeteren en ontwerpers (designers) kunnen de gebruikerservaring, vormgeving en uitstraling van je site verbeteren.
Er zijn veel verschillende benaderingen en strategieën die je kunt gebruiken om je website te verbeteren. Even «website verbeteren» in Google invoeren, levert meer dan 133 miljoen zoekresultaten op.
Het is nogal een uitdaging om aan de slag te gaan als er zoveel informatie beschikbaar is.
In plaats van je te overspoelen met informatie, richt deze gids zich op de basis en helpt je een maximale ROI (rendement op investering) op je website optimalisatie inspanningen te behalen. (Zelf je ROI berekenen? Dat kun je met onze gratis tool op deze pagina)
Hieronder hebben we zes vitale strategieën op een rijtje gezet, die je zullen helpen om je website op alle gebieden te optimaliseren.
Het is vandaag de dag niet meer voldoende om een website te hebben die er fantastisch uitziet en uitstekend functioneert op laptops en desktop computers. Om succesvol te zijn op de online marktplaats, moet je je ook concentreren op de mobiele ervaring van je site.
Het merendeel van al het verkeer (59.16%) van 1e kwartaal 2015 tot 4e kwartaal 2022 was mobiel (Bron: Statista). Om nog maar te zwijgen van alle Google zoekopdrachten, die tegenwoordig bijna allemaal plaatsvinden vanaf een smartphone.
Hierdoor is Google al overgestapt op mobile-first indexering, waarbij ze voornamelijk je mobiele pagina’s indexeren en rangschikken. Het kleinste probleem kan je dus niet alleen potentiële, mobiele conversies kosten, maar ook de mogelijkheid om hoog te scoren bij relevante zoekopdrachten.
Het eerste dat je dus absoluut wilt doen is een mobiele bruikbaarheidstest uitvoeren, bijvoorbeeld de mobielvriendelijkheids test van Google.
Corrigeer elk opvallend probleem dat uit de test tevoorschijn komt.
Controleer ook alle pagina’s op de meest populaire mobiele modellen om ervoor te zorgen dat het zich op de juiste manier aanpast aan de verschillende soorten schermen.
Dit is mogelijk met de toolbar van Chrome Developer Tools. Hiermee kun je je website weer laten geven in schermen van verschillende formaten.
We leggen er nog een keer de nadruk op, onderneem alle mogelijke stappen om alle potentiële problemen op te lossen. Je wil tenslotte dat mobiele gebruikers gemakkelijk toegang hebben tot je website.
Zorg ervoor dat:
Met deze basics zullen zowel gebruikers als zoekmachines je belonen.
Niets verveelt mensen zo snel als te moeten wachten tot een website geladen is. Bij een laadtijd van 5 seconden haakt 38% van de mensen al af.
En hoe langer het duurt, hoe hoger dit percentage wordt. Een website die snel laadt, is een eerste vereiste voor een goede gebruikerservaring.
Paginasnelheid is ook een officiële Google waarderingsfactor en kan direct invloed hebben op je SEO.
Om erachter te komen hoe snel je website is en om eventuele knelpunten en problemen te identificeren, kun je een gratis online tool gebruiken, zoals Pingdom Website Speed Test of Google’s Pagespeed Insights.
Het beoordeelt de snelheid van je website, telt en categoriseert alle http-oproepen en markeert dat, wat je kunt (laten) oplossen.
Enkele veel voorkomende problemen zijn ongecomprimeerde JS (JavaScript) en CSS (Cascading Style Sheets) bestanden, de afwezigheid van CDN (Content Delivery Network), geen page caching voor CMS (Content Management System) pagina’s en grote, niet-geoptimaliseerde afbeeldingen.
De compressie en caching problemen, evenals een gebrek aan CDN, kunnen eenvoudig worden opgelost met plug-ins of een uitbreiding van je CMS. Afbeeldingen kunnen worden geoptimaliseerd met beschikbare beeldcompressiesoftware, zoals TinyJPG, Kraken.io, Cloudinary of ImageKit. Als je video’s op je website hebt, gebruik dan videocompressors, zoals Clideo of Clipchamp, om het bestandsformaat te reduceren. Heb je Gifjes dan kun je die ook verkleinen, wel zul je door het verkleinen een afname in kwaliteit zien.
Dit kan een aanzienlijke investering van tijd of geld vragen, maar elke seconde die je van je website laadtijd af kunt krijgen is echt de moeite waard.
Een goedkoop, minderwaardig shared hosting plan kan ook leiden tot langzame laadtijden van pagina’s. Dus als je pagina’s nog steeds traag openen, terwijl je een score van meer dan 90 hebt bereikt met de page speed tools, moet je toch echt je schouders onder een beter (en vaak duurder) hosting plan zetten. Vaak kun je stapsgewijs maandelijks upgraden van hostingpakket en testen wat voor jouw site het beste werkt.
Optimaliseren voor zoekmachines is één van de allerbeste marketing tools op het internet. 70% van de marketingspecialisten vindt SEO effectiever dan PPC (Pay Per Click).
Het is niet alleen een manier om meer verkeer te krijgen. Mensen geven de voorkeur aan en hebben meer vertrouwen in organische zoekresultaten dan betaalde advertenties. Je wordt bovendien erkend door Google voor het hebben van de kwalitatieve inhoud die relevant is voor wat de gebruiker zoekt. Een soort schouderklopje, maar dan waar je iets aan hebt. 😏
De eerste stap op weg naar het verbeteren van je SEO, is het controleren of Google al je pagina’s correct geïndexeerd heeft en dat je site geen opvallende SEO fouten heeft. Dit doen wij zelf ook regelmatig, je komt altijd wel iets tegen.
Je aanmelden voor Google Search Console is hiervoor een hele goede eerste stap. Het zal alle fundamentele problemen benadrukken, de geïndexeerde pagina’s op een rijtje zetten en bijhouden welke trefwoorden hiervoor scoren.
Als deze basis eenmaal gelegd is, is het tijd om door te gaan naar de meer technische tools van derde partijen en beter ontwikkelde tactieken en strategieën.
We zullen meer geavanceerde SEO strategieën in een afzonderlijke sectie hieronder behandelen.
De woorden die je op je website gebruikt, zijn belangrijker dan je denkt. Design, afbeeldingen, bruikbaarheid en paginasnelheid zijn allemaal zwaarwegende factoren, maar woorden bepalen je boodschap.
En hoewel woorden het gemakkelijkst zijn om aan te passen, hebben ze ook de meeste macht.
Praktijkvoorbeelden bewijzen voortdurend het belang van je web content. Wij staan voor de zoekwoorden ‘ChatGPT handleiding’ op nummer 1 op Google. Terwijl ons artikel 2 weken later dan de meeste andere berichten gemaakt en geplaatst werd.
Wees er dus niet te haastig mee. Op elke pagina moet de inhoud een logische routekaart bieden richting de conversieactie die je wil dat de bezoeker uitvoert.
Om dit voor elkaar te krijgen moet je niet alleen de basistechniek voor het schrijven van websites begrijpen, maar ook je klantenbestand. Daar kom je achter door een doelgroep segmentatie onderzoek uit te voeren.
Als je de problemen, wensen en twijfels van je bezoekers niet begrijpt, kun je geen reis in woorden samenstellen, die hen naar de door jou gewenste bestemming leidt (klantreis of customer journey).
Analyseer diepgaande gebruikersgegevens, zoals heatmaps (datavisualisatietechniek), om te weten te komen welke weg de klant heeft afgelegd en praat met bestaande klanten over hun twijfels en wat hen uiteindelijk overtuigd heeft om tot aanschaf over te gaan. Je zult er dan snel achterkomen dat website bezoekers niet navigeren zoals jij dat zou willen. Meestal wordt er per pagina niet eens gescrolled!
Zodra je een zone met zwakke inhoud op je website hebt geïdentificeerd, kun je verschillende ideeën en tekstvariaties uitproberen, op basis van wat reeds bestaande klanten je hebben verteld. Stel jezelf de volgende vragen: Hoe zien jouw pagina’s er uit zonder te scrollen? Is het gelijk duidelijk wat jij voor een mogelijke klant of lead kunt betekenen? Ga hier gelijk mee aan de slag.
Wanneer je eenmaal een probleem op je website hebt ontdekt, of dat nou betrekking heeft op de inhoud of niet, is A/B testen de beste manier om potentiële oplossingen in de echte wereld te uit te proberen. Zo verander je jouw website niet alleen op onderbuikgevoel.
Een A/B test is een ‘A – huidige variant’ versus ‘B – alternatieve variant’ test. Je hebt ook A/B/C testen, daar voeg je dus een extra alternatieve variant aan toe. Om een succesvolle A/B test te draaien, heb je een bepaald zoekvolume op een websitepagina nodig om de test te kunnen valideren. Vaak is een A/B test mogelijk vanaf 5.000 paginabezoekers per week.
Wist je dit? Ideaal gezien laat je een A/B test minimaal 4 weken draaien.
Een voorbeeld: Stel dat het conversiepercentage van een landing page nogal laag is, en je team denkt dat de inhoudelijke tekst het probleem zou kunnen zijn. Dan kun je nieuwe, krachtigere koppen en ondertitels formuleren en deze snel testen in een head-to-head test.
Als de nieuwe versie statistisch gezien een behoorlijke toename van conversies oplevert, weet je dat de theorie klopte en dat je het probleem hebt opgelost.
Maar zelfs als de nieuwe versie niets oplevert, betekent dat niet automatisch dat je het probleem niet hebt geïdentificeerd. Het kan simpelweg betekenen dat je niet de juiste oplossing hebt gevonden.
Om die reden kan multivariabel testen – het testen van meerdere potentiële oplossingen op hetzelfde moment – een goed idee zijn.
Door het origineel tegenover meerdere aangepaste versies tegelijk te zetten, is de kans groter dat je uiteindelijk een aanzienlijke verbetering ontdekt.
Wat je leert van single-page testen kun je dan weer gebruiken om de rest van je website ook te verbeteren.
Wij raden aan om 1 test te draaien per website pagina. Zo weet je zeker dat testen elkaar niet beïnvloeden. Om te beginnen met A/B testen raden wij altijd het gratis A/B test tool Google Optimize aan.
E-commerce bedrijven (webshops) en eigenaren van kleine websites besteden vaak weinig aandacht aan de gebruikerservaring van hun website. Ze zijn nog wel eens geïnteresseerd in SEO en CRO, maar proberen het gebruik van hun website niet actief te verbeteren. Want er komt al snel veel bij kijken.
Maar een betere, soepele ervaring kan een heel groot verschil maken.
Elke € 1 geïnvesteerd in UX resulteert in dubbele opbrengst aan ROI
UX = User Experience (gebruikerservaring)
ROI = Return On Investment (terugbetaling van je investering)
Denk er maar eens over na: Door een meer intuïtieve, betere ervaring voor alle gebruikers te creëren, behoudt je een hoger aantal bezoekers. Ze komen meerdere keren terug, en meer van hen volgen op een natuurlijke manier je trechter en veranderen in klanten.
En dan hebben we het nog niet over de verblijfsduur op je website pagina’s (hoeveel tijd een Google zoeker op je website doorbrengt voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten) wat ook een belangrijke SEO beoordelingsfactor is.
Je wil dus zo goed als het kan de UX beoordelingen implementeren en gebruikersrapporten analyseren zodat je aan de gang kunt met verbeteren. Vaak wordt gekeken naar rapporten zoals gebruikersstroom (waar komt de bezoeker vandaan en gaat die bezoeker naartoe), sessie-opnames (aantal interacties in een bepaalde tijd), afsluitpagina’s (Ook bekend als exit pages, waar haakt de bezoeker af) en heatmaps (waar klikt, kijkt en leest een bezoeker wel of niet).
Dit zal je allemaal helpen bij het identificeren van UX problemen en bij het brainstormen over mogelijke oplossingen om je website te optimaliseren. Nadat je een nieuwe versie van de pagina hebt ontwikkeld, kun je deze vergelijken met de originele pagina door middel van een A/B test. Daarnaast kun je ook een bruikbaarheidstest (of: gebruikerstest) doen met een fractie van alle testgebruikers.
Dussss… hoe optimaliseer ik nou mijn website voor zoekmachines? Dit stuk hadden we je boven nog beloofd. 🤞
Dit is een kritische vraag die je moet beantwoorden om het meeste uit je website te halen.
Of, aangezien Google wereldwijd een marktaandeel van 84,08% in zoekmachines heeft, moet je eigenlijk wat meer specifiek begrijpen hoe je kunt optimaliseren voor Google.
In dit gedeelte, leer je hoe je erachter kunt komen waar je potentiële klanten naar zoeken met Google. Daarnaast ontdek je hoe je de inhoud van je site kunt aanpassen aan relevante zoekopdrachten en wat je moet doen om pagina’s in zoekresultaten op te laten duiken.
Het wordt een flinke zit, maar dan heb je ook wat. Klaar voor? Let’s Go!
De basis van elke SEO techniek, strategie or proces is het onderzoek naar de gebruikte zoekwoorden (keywords). Je moet weten welke woorden en termen jouw exacte doelgroep actief gebruikt.
Deze kennis is fundamenteel en helpt je bij alles – van plannen tot inhoud schrijven voor je website, om landing pages (bestemmingspagina’s) te maken, campagnes en het bijhouden van de resultaten.
Er zijn heel wat verschillende tools voor keyword onderzoek, maar de simpelste optie is gratis beschikbaar: Google Ads Keywords Planner.
Als je een Google Ads account hebt, kun je het gebruiken om naar nieuwe keywords te zoeken zodat die gebruikt kunnen worden in advertentiecampagnes, maar het is ook gewoon heel handig als beginnende onderzoekstool voor SEO.
Begin met een breed zoekwoord dat relevant is voor je branche/ productcategorie. Google laat zoekstatistieken voor alle relevante zoekwoorden zien evenals hoeveel adverteerders bereid zijn te betalen om reclame voor hen te maken.
De «concurrentie» kolom laat zien hoeveel adverteerders zich richten op dit trefwoord en weerspiegelt niet noodzakelijk de SEO competitie.
Zoekwoorden met veel ‘Bod voor bovenaan de pagina’ (top of page bids) zijn meestal zoekwoorden die betrekking hebben op betaalde inhoud. Bedrijven zijn bereid om grof geld voor iedere klik te betalen, wat betekent dat deze trefwoorden waarschijnlijk een groot percentage bezoekers hebben die actief op zoek zijn naar een product of dienst.
Als een gebruiker zoekt naar ‘Wat is CRM?’ is hij gewoon op zoek naar informatie. Wordt er gezocht naar ‘Beste CRM voor kleine bedrijven’, dan zijn ze actief op zoek naar het beste product. Alleen het toepassen van deze gedachtegang is al veel waard voor je bedrijf.
Dat is direct ook een voorbeeld van een zoekwoord met een grote commerciële lading.
Het is van belang een lijst met keywords te identificeren die aan de volgende eisen voldoen:
Google Keyword Planner kan je helpen relevante zoekwoorden te vinden met een hoog zoekvolume en de juiste bedoeling, maar geeft geen gegevens over de grootte van je concurrentie.
Je kunt elk van de zoekwoorden handmatig in Google invoeren en naar alle topresultaten kijken, maar dat is eerlijk gezegd, niet erg efficiënt.
Om gouden kansen te vinden voor nieuwe inhoud vertrouwd 99% van de professionals op SEO tools van derde partijen. De drie populairste tools zijn Arefs, Moz en SEMRush.
SemRush heeft een betaalde variant waar je ongelimiteerd gebruik kunt maken van het Keyword Magic Tool. Daar kun je als je echt professioneel aan de slag wilt met SEO zoekwoorden ontzettend veel waarde uithalen. De Gratis SemRush variant laat 10 aanvragen per dag toe. Filter op KD percentage (Keyword Difficulty percentage) zoals in deze afbeelding, alles onder de 8 is een mooie kans om met goede content hoog in Google te ranken.
Je kunt ook gedetailleerde informatie zien over de topresultaten, waaronder het aantal backlinks, woorden en meer. Je hebt ook hulpmiddelen voor het verkennen van concurrerende websites en de keywords die zij gebruiken. Met een SEO tool van derden kun je moeiteloos trefwoordopties vinden waar je inhoud omheen kunt creëren.
Veel zoekwoorden zijn perfect voor titels en URL slugs, dus je hoeft niet eens zelf meer koppen te bedenken als je de keyword zoektocht goed uitvoert.
Trefwoorden kunnen bovendien direct omgezet worden in koppen als ‘Wat is een Yogamat?’ en ‘De beste Yogamat voor kleine bedrijven.’ 🤷
Het zijn niet alleen de pagina’s die je maakt, die impact hebben op je SEO. Je manier van schrijven, de structuur van de inhoud en de website, de navigatie, externe links en heel wat andere kleine details zijn van belang.
Deze SEO optimalisaties die je kunt maken door simpelweg je website te bewerken worden on-page SEO genoemd. En het kan een wereld van verschil voor je website of webshop betekenen!
Zoals hierboven vermeld kun je Google Search Console gebruiken om naar problemen en indexatiefouten te zoeken. Maar je kunt ook andere on-page factoren analyseren.
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat belangrijke SEO pagina’s prioriteit krijgen als het op externe links aankomt. Stel dat je alleen naar je ‘Over Ons’ pagina & ‘Contact’ pagina linkt. Dan mis je kansen als het gaat om externe links. Natuurlijk zijn deze pagina’s ook belangrijk en moet je ernaar linken, maar dit moeten niet de enige interne links zijn die je te bieden hebt. Je moet ook de belangrijke pagina’s, die de hoekstenen vormen markeren met links van alle relevante content pagina’s.
Zoals wij bijvoorbeeld doen, in ieder blogartikel vind je onderaan een CTA naar één van onze producten, in dit geval onze Website Conversie Checklist pagina.
Als het gaat om het vinden en oplossen van al je technische on-page SEO problemen, is het eenvoudiger om dit te doen met behulp van een oplossing van derden.
Met een populaire, gratis tool Screaming Frog SEO Spider en soortgelijke tools kun je een audit uitvoeren die indexatieproblemen, HTML tag fouten en andere problemen met on-page SEO identificeert. Je kunt het zelfs doorlopend uit laten voeren.
Als je individuele rapporten opent kun je verschillende problemen markeren (zoals HTML tags). Deze tools helpen je alleen bij het zoeken naar technische problemen.
Hoe je je tekst schrijft en welke woorden je gebruikt kan ook een aanzienlijke invloed op je plaats in de rangorde hebben.
Dus behalve technische on-page SEO, kun je ook een op inhoud gerichte tool, zoals MarketMuse, gebruiken om content die al gerangschikt is te analyseren en om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk relevante onderwerpen en termen behandelt. Daarnaast zie je snel welke SEO heading tags op je website terugkomen.
H1 = Gebruik je voor de belangrijkste zoekwoorden, waar je website pagina over gaat.
H2 = Gebruik je als secties om inhoud op te splitsen, met behulp van vergelijkbare zoekwoorden uit de H1-tag.
H3 = Subcategorieën om de inhoud verder op te splitsen, waardoor deze makkelijk scanbaar wordt voor zoekmachines zoals Google.
..en zo werk je verder tot H6.
Als je een CMS (Content Management Systeem) gebruikt, zoals WordPress, kun je een SEO plug-in zoals Yoast of Rank Math, gebruiken om alle benodigde metadata voor je berichten en pagina’s in te voeren en op ideale lengte te controleren.
Je denkt nu misschien dat je in al die tools zult verdrinken, maar het is simpelweg niet haalbaar om alle problemen zelf handmatig te vinden, te categoriseren en op te lossen.
Je hebt een bepaalde toolset voor jouw bedrijf nodig als je online het verschil wilt maken. Alle tools die wij in dit artikel plaatsen gebruiken we voor hulz ook. Het is waarschijnlijk dé reden dat jij op dit artikel bent belandt.
De verblijfsduur is een belangrijke SEO beoordelingsfactor. Het meet hoeveel tijd een gebruiker gemiddeld op je pagina doorbrengt voordat iemand afhaakt of verder gaat.
Als een gebruiker op jouw pagina klikt in de zoekresultaten, je pagina bezoekt en vervolgens te lang moet wachten tot de pagina volledig geladen is, is de kans heel erg groot dat ze op dat kruisje in de hoek klikken, terug naar Google gaan en een ander zoekresultaat kiezen.
De bezoeker gaat dus weg zonder zinvolle interactie met je website en merk. En als dit te vaak voorkomt zal Google aannemen dat je pagina niet zo relevant is als gedacht en je in de loop van de tijd zonder pardon degraderen. Omlaag knallen in de zoekresultaten dus. En dat is zonde!
Hoe vaker dit dus gebeurt, hoe lager je positie bij Google over het algemeen zal zijn.
Om dit soort tegenslagen te voorkomen moet je je website verbeteren en versnellen.
Controleer de snelheid van je website en identificeer de belangrijkste problemen met laden, met behulp van Pingdom Tools of een andere optie, zoals Pagespeed Insights, GTMetrix of WebPage Test.
Typ je URL in, selecteer een serverlocatie en klik op de ‘Start Test’ knop. De kans is groot dat de resultaten van je website of webshop niet bepaald perfect zijn.
Als je klaar bent geven de testresultaten je een plan met problemen die verbeterd moeten worden. Scroll dan naar beneden om de actuele details en het advies te zien. Hier zie je een voorbeeld van onze site hulz.nl:
Zoals hierboven weergegeven heeft onze homepage een te lange laadtijd gehad. Dat lag aan het gifje dat 2MB groot was en een te goedkoop hostingpakket dat we tijdens het bouwen en testen van onze site gebruikten.
Een paar vuistregels om de snelheid van je website te verbeteren:
Blijf aan deze problemen werken tot je scores van 90+ krijgt en bij voorkeur een laadtijd van minder dan een seconde op nederlandse servers.
Maar het is niet alleen de snelheid van het laden dat de verblijfsduur en ranglijst negatief kan beïnvloeden. Als je een klungelig design of een luchtig lettertype hebt, dat het lezen lastig maakt, zal dit ook invloed hebben op hoe lang bezoekers op je pagina blijven.
De gemiddelde tijd die ze op je website doorbrengen heeft invloed op je Google positie en op de resultaten van al je andere SEO inspanningen.
Je moet er dus voor zorgen dat de gebruikerservaring van je website en webshop tiptop is. Een uitstekende plaats om te beginnen en de bruikbaarheid van je website te begrijpen is door te analyseren hoe de huidige gebruikers ermee omgaan.
Om hier relevante gegevens over te krijgen, kun je kijken naar individuele opgenomen gebruikerssessies (recorded user sessions) en heatmaps (weet je nog: deze heatmaps maken delen zichtbaar die het meest bekeken worden). Deze rapporten laten gedetailleerd zien hoe klanten omgaan met de afzonderlijke pagina’s en elementen.
Als de problemen eenmaal geïdentificeerd zijn, kun je oplossingen testen met een bruikbaarheidstest of gesplitste test (A/B test). Zo zie je maar weer, die A/B testen kun je overal voor gebruiken. 😉
Een backlink, of link van een ander domein naar jouw website, is één van de belangrijkste signalen voor Google dat je inhoud toonaangevend is.
Het idee is simpel. Omdat andere mensen bereid zijn jouw content te delen en die dus goedkeuren, moet het wel goed zijn.
Vroeger was het zonder uitzondering, de belangrijkste ranking factor en het aantal verwijzende domeinen heeft nog steeds de meest zichtbare connectie met SERP (Search Engine Result Page) ranking en het organische verkeer. Toen deden veel bedrijven aan nutteloos link ruilen. Gelukkig is dat tegenwoordig door Google aangepakt.
Maar hoe krijg je meer backlinks? Er zijn talloze strategieën en tactieken, maar het komt feitelijk allemaal neer op de volgende twee belangrijke punten:
Als het een standaard ‘How to’ of lijstje is, moet deze uitgebreider en beter zijn dan alle anderen die momenteel op Google staan.
Eerst analyseer je de SERPs voor verschillende keywords, totdat je pagina’s met de hoogste ranking vindt waarvan het duidelijk is dat ze gedateerd of anderzijds onbevredigend zijn. Dan maak je een lijst van websites die gelinkt zijn naar het/ de gedateerde artikel/ handleiding.
Neem de tijd en het geld dat nodig is om een meer up-to-date en beter artikel te maken en benader vervolgens de eigenaren van de sites die naar het originele artikel zijn gelinkt.
Bepaalde succesvolle pagina’s kunnen duizenden verwijzingen en backlinks krijgen. Waarom? Het zijn niet zomaar willekeurig geplaatste artikelen, maar juist gedetailleerde case studies die actuele statistieken en resultaten delen. Precies, die toegevoegde waarde waar we net over schreven.
En casestudy’s en onderzoek zijn niet voor niets heel effectieve lead en bezoeker magneten. Webschrijvers zijn dol op statistieken en casestudy’s om hun inhoud te ondersteunen. Je hebt het in deze tekst ook al kunnen ontdekken. Eén van de beste manieren om links te krijgen is dus door origineel onderzoek te doen, gebruikers- en bedrijfsgegevens te publiceren of door een casestudy te publiceren.
Hoe je dit aanpakt is aan jou. Wat past bij jouw bedrijf? Je kunt natuurlijk ook minder bekend, recent onderzoek in een nieuw jasje steken om infographics (informatieve illustraties) te creëren die conclusies onderstrepen en de gegevens toegankelijk maken voor beginners.
Als je de basisprincipes van SEO eenmaal onder de knie hebt, is het tijd om er vol in te springen en meer te leren over de verschillende ranking factoren en geavanceerde strategieën.
Er zijn meer dan 200 bekende Google ranking factoren en het moge dus duidelijk zijn dat het tijd gaat kosten om ermee vertrouwd te raken en te leren ze in je voordeel te gebruiken.
Om van het onderwerp SEO op de hoogte te blijven, moet je vertrouwen op kwalitatief hoogwaardige bronnen. Die bronnen focussen op de allernieuwste strategieën, omdat Google regelmatig hun zoekmachine algoritme aanpast of update.
Zorg dat je ook in je social feeds de juiste mensen volgt die waarde en marktupdates over SEO delen.
Bezoek onze blogartikelen op hulz.nl en gelijkwaardige sites, bekijk de basis- en geavanceerde handleidingen over SEO en bepaal welke inhoudelijke stijl je het gemakkelijkste vindt en het beste bij je past.
Het optimaliseren van je SEO is niet iets dat je in een dag of week kunt doen. Het is een lang, uitdagend proces waar je je op de lange termijn aan moet wijden. Wij geven vaak aan dat SEO resultaten pas na 3 tot 6 maanden echt merkbaar worden. Tenminste, als je de bovenstaande stappen van dit artikel correct navolgt…
Het is niet voldoende om alleen een website voor je bedrijf te hebben. Je moet het zorgvuldig ontwerpen en optimaliseren om rekening te kunnen houden met zoekmachines, je ideale klantenkring en andere factoren.
Na het lezen van deze uitgebreide handleiding, zou je geen probleem meer moeten hebben met het optimaliseren van je website, of met het maken van een plan van aanpak om ermee aan de gang te gaan! Zo maak jij zelf een aantrekkelijke website.
Zorg ervoor dat je onze tips en richtlijnen volgt om veelgemaakte fouten te voorkomen en gebruik onze lijst met tools om het proces niet alleen sneller te laten gaan, maar ook om je inzichten te geven die je anders niet zo eenvoudig zou hebben.
Zelfs als je maar op een enkel gebied succes hebt, kan dit een enorme impact op je bedrijfsresultaat hebben. Als je blijft experimenteren en testen, kun je SEO, CRO en UX verbeteringen gebruiken om je bedrijf volledig van koers te veranderen. Op weg, naar resultaat.
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2024 hulz.nl - ik wens je een fijne donderdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.
Je ontvangt de tips direct per e-mail.