9x Website Optimalisatie met Eisenberg model

website-optimalisatie-eisenberg-model

Inhoudsopgave

Wat is website optimalisatie eigenlijk?

In een paar simpele stappen kun jij jouw website optimalisatie al verbeteren.

Door de stapsgewijze aanpak van het eisenberg model maak je een gebruiksvriendelijke website. Eentje waar je bezoekers niet zo snel van wegklikken. Wel zo handig 😉 

Wat is de term voor optimalisatie website?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization. Oftewel, conversiepercentage optimalisatie. CRO-marketing is een methode om het percentage van bezoekers dat naar klanten of leads omzet, zo hoog mogelijk te maken. Ieder bedrijf heeft verschillende doelstellingen.

  • Iemand met een webshop, wil het hoogst mogelijke aantal aan verkopen behalen.
  • Iemand die een cursus verkoopt, wil zoveel mogelijk leads verzamelen om te informeren en uiteindelijk naar cursisten om te zetten.

Website optimalisatie met het Eisenberg model

Op zoek naar website optimalisatie? Gebruik het Eisenberg model! Hoe ziet het eisenberg model er uit? Nou, zo dus:

website-optimalisatie-eisenberg-model-stappen-tips

Hoe gebruik je het eisenberg model voor jouw website optimalisatie?

Het Eisenberg-model is een methode voor website-optimalisatie, ontwikkeld door David M. Eisenberg in 1999. Thanks David! Met het model van David, worden we geholpen om website prestaties, zoals: je website verkeer en website conversies (aantallen verkopen of leads) te analyseren en te verbeteren. Het Eisenberg Model wordt gebruikt om bijvoorbeeld het gebruiksgemak van websites te optimaliseren. Deze term heet in het Engels: ‘UX – User experience design’ en heb je vast eerder gehoord.

Het model bestaat uit de volgende drie stappen:

Het onderwerp; wat is dé boodschap van jouw website?

Doelen bepalen; doelstellingen bepalen…

Meten; het meten van resultaten en een strategie opzetten!

Waarom website optimalisatie?

Voordelen van het eisenberg model voor jouw website optimalisatie:

Om de bezoekers die je op jouw site krijgt zo veel mogelijk in conversies om te zetten, heb je een soepele en goed werkende website nodig. Vaak wordt dit onderschat omdat de mensen die een website (zelf) gemaakt hebben, precies weten waar ze moeten klikken. Een nieuwe bezoeker heeft dit voordeel niet.

Daarom moet je zorgen voor duidelijkheid – zo duidelijk, dat je bezoeker eigenlijk niet mis kan (en wilt) klikken.

Hoe optimaliseer jij jouw website?

Website optimalisatie hangt af van verschillende factoren. Van het gebruik van tekst (lekker catchy, of moeilijk te lezen?) tot aan de grootte van de afbeeldingen (dit heeft bijvoorbeeld een effect op je paginasnelheid).

Paginasnelheid is super belangrijk. Waarom? Omdat een slome website ergernis nummer 1 is in de digitale wereld.

Een slome website = een garantie voor het verliezen van conversies

Het kost je uiteindelijk gewoon potentiële klanten als je een langzame website hebt. Wat is sloom? Nou, ga maar even zitten… een slome website is tegenwoordig een pagina die een langere laadtijd heeft van 3+ seconden! Dat is trouwens niet alleen iets wat je gebruiker merkt, maar zoekmachina Google neemt dat ook weer mee in de resultaten. Daarom zul je bijna nooit een slome website als een top-resultaat binnen google zien! Duidelijk toch? Mooi, laten we aan de gang gaan met jouw website optimalisatie:

Makkelijke uitleg van het Eisenberg model:

We maken het nog iets eenvoudiger om te begrijpen & toe te passen:

Bekijk hier de eerste stappen met behulp van het Eisenberg-model voor website-optimalisatie Het eerste gedeelte ‘EISEN‘ kun je zelf per pagina te bekijken om met jouw website optimalisatie te starten:

EISEN staat voor:

E – Entree

I – Informatie

S – Structuur

E – Eenvoud

N – Nut

E – Entree

De startpagina is de eerste pagina die een bezoeker ziet wanneer hij jouw website bezoekt. Op de startpagina is het belangrijk dat je niet alleen vol overtuiging het verhaal van jouw bedrijf vertaald, maar ook een verleidelijk aspect implementeert zodat bezoekers interesse in je product of dienst krijgen.

Let op: de startpagina is niet altijd de homepagina. Bij de grotere bedrijven komt gemiddeld 40% van het verkeer direct via de homepagina. De overige 60% van de website bezoekers komt vaak via landingspagina’s, advertentiepagina’s, actiepagina’s of blogartikelen.

Vanuit de startpagina gaan je bezoekers verder met hun klantreis. De reis door jouw website. Door jouw website optimalisatie serieus onder de loep te nemen kun je ervoor zorgen dat die klantreis niet makkelijk te doorlopen is, maar ook succesvol wordt afgerond.

I – Informatie

Hoe verhoog ik de kwaliteit van mijn website informatie? Door nuttige inhoud voor jouw doelgroep te bieden. Zo simpel is het. Het probleem is alleen dat de meeste mensen na een bepaalde tijd vergeten om vanuit het eindklant-perspectief te denken. Jij gelukkig niet, want jij gaat jouw website optimalisatie dankzij dit artikel verbeteren!

Doorloop je belangrijkste pagina’s vanuit het perspectief van een nieuwe bezoeker die jou, je website en je product of dienst pas net kent. Wat voor informatie ziet die bezoeker zonder te scrollen op je belangrijkste pagina’s? Ga aan de slag en controleer dat gelijk. Hoe meer nuttige en relevante inhoud jij op je website plaatst, hoe beter deze zal presteren in de resultaten van zoekmachine van Google.

Deze zoekmachine kijkt ook scherp naar de manier waarop jouw informatie is gestructureerd. Ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie of als marketingterm SEO (Search Engine Optimalisation). Meer daarover later. Beloofd 🤞

S – Structuur

De sitestructuur is de manier waarop jouw website qua inhoud georganiseerd is. Het is belangrijk om de structuur eenvoudig, duidelijk en consistent te houden. De structuur van de site moet gemakkelijk te begrijpen en te onthouden zijn. De structuur moet ook consistent zijn op alle pagina’s van jouw website, ongeacht op welke pagina iemand terechtkomt.

Denk bijvoorbeeld aan een belangrijk punt van jouw website optimalisatie, de website navigatie. Met een duidelijke navigatie kan jouw bezoeker gemakkelijk door je website navigeren. Zo wordt gevonden wat gezocht werd. Én dat is uiteindelijk de bedoeling. Toch?

In het hoofdmenu horen je belangrijkste pagina’s te staan. Er is meer plaats aan de onderkant van je website, ook wel bekend als de Footer. Daar gaan bezoekers heen als ze meer pagina’s willen zien. Bijvoorbeeld je contactinformatie, juridische aspecten en een link naar je blog overzicht.

E – Eenvoud

Website optimalisatie kan niet succesvol zijn, zonder eenvoud van het gebruiksgemak te realiseren. Zorg dus voor duidelijkheid. Jouw site kan voor jou heel duidelijk lijken, maar voor de meeste bezoekers is het een compleet ander beeld dan een eerdere site waar ze waren.

Een voorbeeld hiervan is het bedrijfslogo in de linkerbovenhoek van een website die geen link naar de homepagina bevat. Dit is een veelgebruikte klik mogelijkheid voor bezoekers, om bijvoorbeeld van een blogartikel naar je homepagina te komen.

Maak je gebruik van een contactformulier of aanvraagformulier? Zorg dan dat deze gebruiksvriendelijk zijn, door alvast een voorbeeld-antwoord te laten zien.

Daarnaast vinden veel mensen het prettig om het ingevulde veld, met bijvoorbeeld een typfout, leeg te maken met slechts 1 klik. Zorg voor een korte overtuigende teksten op je buttons (CTA – Call to Action) die linken naar andere pagina’s of formulieren.

Meer over de impact van je CTA’s, vind je in dit artikel.

N – Nut

De meeste websites worden gemaakt vanuit het oogpunt van de eigenaar of sitebouwer. Dat is waar het volgende aspect naar voren komt. Heeft het nut voor de eindgebruiker? Zorg dat je onnodige informatie of opties schrapt! Less is more.

Zorg dat je informatie up-to-date is en dat je dit bijhoudt. Niets komt on-professioneler over, dan verouderde informatie die niet meer klopt. Stel jezelf de vraag: Staat alles op een zinvolle plek?

De bezoeker van je website kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar jouw contactinformatie, om een vraag te stellen voordat ze op aankoop overgaan. Als het vinden van jouw contactinformatie niet duidelijk en gestroomlijnd verloopt, kan het zijn dat je dezelfde vragen via Facebook, WhatsApp, email of je contactformulier krijgt. Zonde van je tijd! En wellicht komt het gezochte antwoord niet snel genoeg voor de potentiële klant.

Dus naast de functionaliteiten die jij op je website hebt, verplaats jij je ook in het perspectief van een bezoeker. Dit kan door de laatste 10 vragen op te schrijven die je via je website binnenkreeg. Zie je hier een patroon? Maak dan bijvoorbeeld een veelgestelde vragen sectie (FAQ – Frequently Asked Questions).

Daarnaast bekijk jij je site op maximaal 1 a 2 verschillende apparaten en verschillende browsers. Maar je bezoek kan zomaar via de browser Safari op een iPad uit 1980 onderweg zijn.

Hoe ziet jouw site er dan uit? Werkt je contactformulier dan ook zo soepel? Wij raden je aan om deze gratis tools te gebruiken om dat voor je belangrijkste pagina’s regelmatig te testen:

Dat waren de E I S E N stappen.

Zodra je dit gecontroleerd hebt, willen wij je even feliciteren! Je bent al één stap in de juiste richting gegaan. 🥳 Je bent begonnen met de website optimalisatie van je best bezochte pagina’s.

Laten we doorgaan met het B E R G gedeelte van dit model.

Dit gedeelte van het EISENBERG model gaat dieper in op het strategische oogpunt van jouw website optimalisatie:

B – Bekijk de zakelijke doelen

E – Ervaar vanuit het doelgroep perspectief

R – Reactietijd en laadsnelheid van de pagina

G – Gevonden worden

B – Bekijk de zakelijke doelen

De eerste stap in website optimalisatie is het identificeren van je zakelijke doelen en wie je probeert te bereiken met jouw website.

Als je bijvoorbeeld een kaaswinkel hebt, kan het doel van jouw website zijn om mensen te interesseren voor een bezoek aan je winkel. Je kan als doelgroep lokale mensen hebben, of juist toeristen die een lekker souvenirtje zoeken.

Je kunt ook verschillende website pagina’s maken voor verschillende doelgroepen.

  1. Lokale klanten websitepagina: 🧀 Beleef de smaak van onze stad!
  2. Toeristen websitepagina: 🧀 Taste a memory of your holiday at home!

E – Ervaar vanuit het doelgroep perspectief

Zie je hoe het bovenstaande aspect kan werken voor jouw website? Kijk hier niet alleen naar het gebruik van taal. Maar ook naar de eindeloze mogelijkheden voor nieuwe klanten.

De opties zijn vrijwel eindeloos. En daar ligt ook direct het gevaar. Want een te grote focus kan zorgen voor inefficiëntie.

Door het opstellen van Persona’s (soorten doelgroepen) kun je strategisch je website optimalisatie voor iedere doelgroep verbeteren. Je kunt het zien als branding van je bedrijf, organisatie of product voor verschillende doelgroepen. Dit gaat niet alleen over je website en je kleurgebruik, maar alles wat relevant kan zijn.

Een paar voorbeelden: je website inhoudt qua tekst, afbeeldingen, de klantreis, contactopties en manier waarop leads benaderd worden na het achterlaten van gegevens.

R – Reactietijd

Het belang van de reactietijd (laadsnelheid) van je website pagina’s, hebben we eerder al even beschreven. Dit is vaak een punt waar veel websites niet op optimaliseren. Zonde! Want het wordt alleen maar belangrijker.

Je kunt jouw website optimalisatie verbeteren door de volgende tips toe te passen:

  1. Maak al je afbeeldingen kleiner, dit kan met een gratis tool zoals: https://tinyjpg.com
  2. Verminder het aantal plugins (en verwijder gedeactiveerde plugins altijd!)
  3. Gebruik geen sliders (Leuk idee, maar onderzoek heeft uitgewezen dat ze minder geklikt worden en je website langzamer maken!)

Social Media heeft een grote invloed op hoe ‘verwend’ bezoekers tegenwoordig met de snelle reactietijd zijn. Youtube Shorts en TikTok zijn hier bijvoorbeeld een uitkomst van. Korte videos vol entertainment of informatie. Gemiddeld worden videos op Facebook < 8 seconden bekeken. Dat is super kort. Helaas is je website vaak nóg minder spannend dan een puppy-video op Facebook. Hou daar dus rekening mee.

G – Gevonden worden

Eindelijk. Het laatste punt. We hadden het hier al even over bij punt I – Informatie. Hoe zorg je ervoor dat je (gratis) nóg beter gevonden wordt? Je reactietijd zoals hierboven beschreven, is niet het enige wat impact heeft op hoe hoog je komt in Google, Yahoo of Bing.

Door zoekmachine optimalisatie oftewel SEO toe te passen kan je betere resultaten behalen.

Nou is het juist doorvoeren van SEO een voltijd baan op zichzelf.

Niet echt wat je wilt doen, toch? 😉 

Dus helpen we je hier even zodat je de basisaspecten toch onder de knie krijgt:

MAAK RELEVANTE CONTENT

Zoals dit artikel. Dit artikel helpt jou verder. Tenminste, daar gaan we vanuit. Doordat wij dit artikel gemaakt hebben ben jij nu op onze pagina. En dat niet alleen, je hebt ook tot het einde gelezen.. (thanks!) Je bent een organisch resultaat van dit artikel. Wellicht dat je door dit artikel ons nu leert kennen en de handige checklisten die wij verkopen gaat bekijken.

Let op: SEO is gratis te doen, maar de resultaten duren letterlijk maanden! Een blog artikel als deze begint pas te ‘werken’ na 3 tot 6 maanden. SEO is een marathon en geen sprint.

Daarnaast is SEO specialist een marketing beroep wat met iedere update van Google weer anders ingevuld wordt. Het enige wat niet verandert is dat de kwaliteit van de informatie die je op je website deelt – cruciaal is om gevonden te worden. Geef jij het beste antwoord voor een zoekterm van een mogelijke bezoeker? Dan kom jij eerder bovenaan dan je concurrentie (tenzij anderen betalen, maar daar gaan we het in een ander artikel over hebben).

Eerste extra tip:

Onze eerste tip als we kijken naar hoe de markt zich op dit moment ontwikkeld is om een gratis Google Bedrijfsprofiel op te zetten. Lokale zoekresultaten zijn de toekomst. Google bouwt hard aan de mogelijkheden van het Bedrijfsprofiel. Zorg dus dat je informatie altijd klopt.

Tweede extra tip:

Onze tweede tip is om gebruik te gaan maken van LinkedIn. LinkedIn is van alle Social Media platformen de absolute top als het gaat om leads binnenhalen. Iedereen kan relevant zijn op LinkedIn. Als je bijvoorbeeld Behind-the-scenes van jouw bedrijf deelt – op reguliere basis – en dat maaaaanden volhoudt, zul je resultaten gaan zien.

Of deze resultaten nou eindklanten zijn of mogelijke partnerschappen. Dat, weten zelfs wij niet. 😉

Conclusie

Website optimalisatie is veel werk. Maar wel heel erg mooi werk. Het is een beetje zoals grasmaaien. Maar dan zie je het resultaat pas een week (of later) nadat je allang klaar bent met grasmaaien.

Door het EISENBERG model toe te passen heb je een handleiding om je website optimalisatie zelf toe te passen. Je begint eerst met je belangrijkste en meestbezochte pagina’s (EISEN). Daarna pas je een strategie toe over je gehele website (BERG).

Uiteindelijk zul je als je deze stappen allemaal toepast resultaten van je website optimalisatie gaan merken. Na het lezen van dit artikel weet je waarom website optimalisatie zo belangrijk is. We hebben meerdere marketing termen beschreven en je weet hoe je het eisenberg model voor je website optimalisatie kan toepassen.

De gratis online tools die helpen met je website optimalisatie zijn voorbeelden die wij ook dagelijks in de praktijk gebruiken. Onderzoek wat werkt voor jou en jouw bedrijf!

We hopen dat je de noodzaak van waarom jij jouw website moet gaan optimaliseren inziet en nu weet hoe je dat stap-voor-stap doet! Succes!

Meer lezen? Dit artikel vind je waarschijnlijk ook interessant:

>> 35 CTA voorbeelden [GETEST!]<<

Verbeter zelf je conversie!

Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!

*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!

hulz-website-conversie-checklist-wit
Gratis

Download hier je ChatGPT tips:

Je ontvangt de tips direct per e-mail.

Gratis

Leer hoe je een eigen GPT bouwt:

Je ontvangt de tips direct per e-mail.