3 simpele stappen: Wat is een website audit

wat-is-een-website-audit-waarom-belangrijk

Inhoudsopgave

Een website audit, wat is dat?

keuring en beoordeling van je site

Een website audit is vaak een externe keuring en beoordeling van je website. Dit wordt tegenwoordig in een zeer beknopte versie als gratis dienst door veel partijen aangeboden. Waar na een mooi verkooppraatje een roadmap (strategisch actieplan van enkele weken of maanden) met meerdere opties en te-betalen-uren wordt opgemaakt.

Wij raden aan om een website audit altijd individueel aan te pakken. Dan is het voordeel voor de afnemer het grootst. Want iedere klant, ieder product en iedere doelgroep is anders.

3 website audit tools die je zelf kunt gebruiken:

Met deze tools kun je de ‘basics’ van je eigen website checken. Door zelf deze website audit tools toe te passen kom je erachter hoe snel je website is en waar dat aan ligt. Daarnaast kun je gelijk zien hoe responsive je website is, op desktop maar ook op een tablet en mobiel. Als laatste test kun je zien hoe je website op verschillende soorten browsers zichtbaar is. Als je deze 3 website audit tools doorloopt zul je al snel een paar mooie verbeteringen voor je website kunnen ontdekken.  

Vraag jezelf voordat je voor een website audit kiest af of je antwoord krijgt op de volgende vragen:

  1. Waar haal jij op dit moment het beste resultaat?
  2. Waar liggen jouw grootste kansen? (op de korte termijn en op de lange termijn)
  3. Hoe wordt jij de marktstandaard boven je concurrentie?

website-audit-grootste-kansen-marktstandaard-beste-resultaat

Waarom is het krijgen van een goede website audit belangrijk?

Weleens gehoord van bedrijfsblindheid? Het krijgen van een goede website audit kan van grote waarde zijn. Vaak ben je na een aantal maanden bedrijfsblind, dit houdt in dat je minder goed met een externe blik naar je nieuwe kansen en opties kunt kijken. Dit is dan ook vaak de reden dat je zelf niet eenvoudig een website audit uit kunt voeren.

>> Wij hebben hier enkele cases uitgewerkt die zonder een audit, flink wat omzet zijn misgelopen.

De laatste cases van hulz audits hadden onder andere de volgende titels:

  • ALWAYS ON ADVERTENTIE-LAAG IMPLEMENTATIE

  • ZÓNDER OPDRINGEN AAN JOUW COMMUNITY VERKOPEN

  • SOCIAL-BUDGET ADVIES VOOR SOCIAL COMMERCE

Hoe werkt een website audit?

Je concurrentie slaapt niet. Daardoor is je online aanwezigheid altijd aan het veranderen. Of jij nou je productaanbod uitbreidt of niet. Je concurrentie is hier ook mee bezig. Daarom kan een concurrentie analyse zeer interessant zijn. Zo krijg je inzicht op je kansen en gebreken (gaps), zodat je strategische stappen kunt zetten om je concurrentie voor te zijn.

Zodra je jouw marktkansen inzichtelijk hebt, is het ook van belang om je benchmarks te ontdekken. Benchmarks zijn de standaard van de markt om jezelf te meten. Maar wij gebruiken benchmarks ook op een kleiner niveau; om jouw nummer #1 voorbeeld duidelijk te hebben. Zo weet jij precies hoe en waar je bedrijf naartoe kan groeien.

Na het maken van een plan van aanpak kun je aan de gang. Vaak wordt hier de globale strategie gevolgd aan hand van de mogelijkheden en wensen vanuit jouw bedrijf.

Tegenwoordig ligt de focus al snel op het verhogen van betaalde marketingkanalen, omdat hier snel en doeltreffend resultaten gemaakt kunnen worden. Wij raden aan om dit gedeeltelijk als testomgeving in te zetten. Zo kan met een relatief klein budget snel gezien worden of een product of dienst daadwerkelijk functioneert en de doelgroep aanspreekt.

website-audit-conclusie

Conclusie; Wat heb je een een (goede) website audit?

Uiteindelijk ligt de kern op het ontvangen van een waardevolle externe blik en een plan van aanpak om die punten om te zetten.

Je kunt ook zelf aan de gang met de conversieoptimalisatie van je website, socials of online image (CRO). Zo leer je hoe jij alle aspecten van jouw online business met een externe blik kunt beoordelen.

Efficiëntie-aanrader: zorg dat je onze Website Conversie Checklist helemaal hebt afgerond. We helpen je graag met een individuele website audit, maar vinden wel dat je moet weten waar je voor betaald. Daarom raden we altijd aan eerst zelf aan de slag te gaan met een website audit door met een kritische blik naar je eigen website te kijken.

Dit artikel vind je waarschijnlijk ook interessant:

>> conversie hacks – converterende website <<

Verbeter zelf je conversie!

Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!

*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!

hulz-website-conversie-checklist-wit
Gratis

Download nu gratis jouw strategieplan.

Je ontvangt de brochure direct per e-mail.