Verbeter de vindbaarheid webshop [in 5 stappen]!

webshop vindbaarheid 5 stappen

Inhoudsopgave

Laat ons raden… jij wilt de vindbaarheid van je webshop verbeteren? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Er zijn veel verschillende manieren om de vindbaarheid webshop te vergroten. Maar vaak zie je door het bos de bomen niet meer.

Wist je dat? Er meer dan # 80.000 webshops in Nederland zijn in het jaar 2023? (bron: CBS)

We beginnen dit artikel met een paar basisvragen en antwoorden over webshop vindbaarheid en dan duiken we de diepte in met een gedetailleerd plan van aanpak.
🏁 Ready? Let’s go!

De basics over webshop vindbaarheid:

Wat is webshop vindbaarheid?

Webshop vindbaarheid verwijst naar hoe effectief en gemakkelijk een webshop gevonden kan worden door potentiële en terugkerende klanten via zoekmachines en online marketing kanalen. Als je een webshop hebt zou minimaal 15% van je tijd aan het verbeteren van je webshop vindbaarheid besteed moeten worden.

Waarom is vindbaarheid van een webshop belangrijk?

De vindbaarheid van webshops is belangrijk omdat het direct van invloed is op de hoeveelheid verkeer en aantal verkopen die je webshop ontvangt. Hoe makkelijker het voor potentiële klanten is om een webshop te vinden, hoe groter de kans dat ze een aankoop doen. Je webshop vindbaarheid zet je niet in één keer op, het is een proces dat meegaat met de nieuwste marktontwikkelingen.

Welke factoren zijn van invloed op webshop vindbaarheid?

De belangrijkste factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid van webshops zijn technische optimalisatie, content van kwaliteit, gerichte advertenties en klantenservice in de breedste zin. Het verbeteren van je vindbaarheid is een veelzijdige aanpak die we hieronder verder zullen behandelen.

Hoe maak ik mijn webshop vindbaar voor zoekmachines?

Om je webshop te optimaliseren voor zoekmachines, kun je verschillende technische optimalisaties doorvoeren, zoals het gebruik duidelijke korte URL’s, zoekwoord gerelateerd pagina titels en meta beschrijvingen. Daarnaast moet je relevante content schrijven, of dat nou op je landingspagina, blog of productbeschrijving is maakt niet uit.

Hoe creëer ik informatieve en relevante content voor mijn webshop?

Door vanuit het doelgroep-perspectief te denken zul je al ver komen met een idee waar je over kunt schrijven. Als je dat helder hebt kun je een zoekwoorden onderzoek (laten) uitvoeren. Dit onderzoek analyseert waar je concurrentie over schrijft en waar jouw product nog ‘beschreven’ kan worden.
Voorbeeld: Je hebt een webshop voor houten klompen.
Uit het zoekwoord onderzoek kan komen dat je concurrentie veel schrijft over de voordelen van houten klompen. Klompen zijn veilig en makkelijk aan te trekken.

Maar mensen googlen vragen over ‘de verzorging van houten klompen in de winter’. Daar kun jij een duidelijke, informatieve en relevante landingspagina over maken – waar je dan gelijk naar je nieuwe producten linkt (CTA – call to action) voor als de houten klompen aan vervanging toe zijn.

Hoe vergroot ik mijn webshop vindbaarheid met klik advertenties?

Klik advertenties noemen marketeers vaak CPC (Kosten per klik) of PPC (Betaal per klik) advertenties. Deze advertenties kun je gericht aan een specifieke doelgroep laten zien via zoekmachines en social media platformen. Dit kom je tegenwoordig dagelijks tegen en zou voor je webshop vindbaarheid een grote impact kunnen hebben. Het opzetten van deze advertenties vergt tijd en denkwerk. Na het opzetten kun je deze advertenties met een bepaald dagbudget of looptijdbudget laten draaien.

Hoe zet ik e-mailmarketing in voor de vindbaarheid van mijn webshop?

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om een e-maillijst samen te stellen van mogelijke eindklanten. Biedt dus op je webshop verschillende opties aan waar geïnteresseerde bezoekers zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief van je webshop. In je mailings informeer je de lezers over nieuwe producten, promoties en andere belangrijke of informatieve updates. Dit proces noem je e-mailmarketing.

Waarom draagt klantenservice bij aan de vindbaarheid van mijn webshop?

Zorg dat je openingstijden en bedrijfsinformatie altijd klopt en vindbaar is op de volgende zoektermen over jouw webshop: WebshopX openingstijden, WebshopX ervaringen, WebshopX adres, WebshopX veelgestelde vragen, WebshopX beoordeling, WebshopX retourbeleid.

Komt jouw homepage of Google bedrijfsprofiel als eerst naar boven bij het zoeken van al deze termen? Dan zit je goed.

Waar goede klantenservice is, krijg je een positieve online indruk. Of het nou op je Trustpilot profiel of je Google bedrijfsprofiel terugkomt, reviews zijn digitaal goud waard!

Welke middelen gebruik ik om de vindbaarheid van mijn webshop te verbeteren?

Het is ongeveer 327 uur lopen naar Rome en Rome = je webshop.

vindbaarheid webshop - weg naar rome hulz.nl

Totaal 1.579 kilometer. Of je nou te voet, met de auto of het vliegtuig gaat, de afstand blijft bijna hetzelfde.

En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Vertrouw dus niet alleen op je eigen webshop. Maar zorg dat je de bedrijfsprofielen zoals hierboven écht goed gevuld hebt. Daarnaast kun je een onderzoek doen naar relevante (externe) blogs waar je doelgroep zich bevindt. Van welke online forums kun jij lid worden? Welke facebook-groepen kunnen relevant zijn voor je eindklant? Met welke organisatie zou jij een partnerschap of winactie kunnen opzetten? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Is webshop vindbaarheid een eenmalige inspanning of een proces?

Je raad het al. Het goed opzetten van je webshop vindbaarheid is een eenmalige inspanning van een never-ending proces. Eh, nouja, je begrijpt wel wat we bedoelen.

Je kunt altijd verbeteren, en als je het echt goed doet blijf je ook altijd optimaliseren. Monitoren en bijsturen hoort gewoon bij het proces van het hebben van een webshop. De markt verandert razendsnel, ook mede dankzij social media. Dus zorg dat je relevante blogs en markt updates in je netwerk volgt.

Wat zijn de bekendste webshop platformen?

Er zijn veel webshop platformen beschikbaar in de Benelux, maar de bekendste zijn:
Shopify, WooCommerce (gebouwd op WordPress), Magento, Lightspeed eCommerce, OpenCart, PrestaShop, BigCommerce, Wix eCommerce, Squarespace eCommerce, Salesforce Commerce Cloud en zo kunnen we nog wel even doorgaan…

Er is geen enkel nummer 1 e-commerce platform dat het beste of makkelijkst is op te zetten voor iedereen. Dit hangt namelijk af van verschillende factoren, zoals de grootte van de webshop, de specifieke vereisten en de technische vaardigheden van de eindgebruiker (jij dus). Wij raden de volgende e-commerce platformen aan omdat die toch net iets makkelijker in gebruik zijn dan de andere opties:

WooCommerce: De webshop optie van WordPress. Makkelijk in gebruik, zeker als je wordpress al kent en vol met extensies om je shop in te richten zoals jij wilt.

Shopify: Dit platform is bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheid om snel en eenvoudig een webshop op te zetten, zonder dat hier veel technische kennis voor nodig is.

Wix eCommerce: Dit platform is gebouwd voor gebruikers die geen technische kennis hebben, en biedt een aantal visuele hulpmiddelen (drag and drop vertaald: ‘slepen en neerzetten’) om snel en eenvoudig een webshop op te zetten.

vindbaarheid webshop proces plan van aanpak

Wat kunnen we leren van de meest populaire webshops in Nederland?

Deze 5 webshops vergroten hun webshop vindbaarheid online op verschillende manieren:

1. Bol:

Één van de grootste webshops in Nederland. Van boeken, elektronica tot kleding en speelgoed. Als je alle zoekresultaten van bol.com zoekt zie je ongeveer 18.600.000 resultaten. Dat is onvoorstelbaar veel en 36 keer (!) zoveel dan het gemiddelde van de overige populaire webshops die we nog gaan bespreken in dit artikel.

Bol.com investeert veel in SEO en gebruikt strategieën zoals relevante zoekwoorden in hun content, meta-informatie en URL’s om hoger te ranken in de zoekresultaten.

2. Wehkamp:

Één van de grootste online warenhuizen in Nederland, dat een uitgebreide selectie van kleding, meubels, elektronica en meer aanbiedt. Wehkamp vergroot haar vindbaarheid online door gebruik te maken van relevante content en die content dan weer in te zetten voor SEO resultaten.

Je kent vast de catalogus van wehkamp nog wel. Content zit in de kern van Wehkamp. Iedere 3-4 dagen wordt er al jaren een nieuwe blog de wereld in geholpen. Maar niet onder de slug /blog/ (URL gedeelte achter het hoofddomein) maar achter /inspiratie/.

3. Zalando:

Één van de populairste mode webshops voor kleding, schoenen en accessoires.
Productaanbod staat voor Zalando centraal. Zalando schrijft blogs over nieuwe producten, trends en stijlen. Maar knippen dat ook nog eens heel handig op om te gebruiken op hun social media kanalen.

Op Instagram en Facebook heeft zalando 1 account voor alle landen waar het actief is. Zo is de achterban van Zalando dus via 1 hoofdkanaal – automatisch vertaald in verschillende talen – aan te spreken (en hoef je dus ook maar 1 keer content voor 20+ landen te maken 😉).

4. Coolblue:

Dé webshop voor elektronica en huishoudelijke apparaten. Coolblue heeft en geeft expertadvies. Als Coolblue met een beoordeling of review komt over een bepaald product dan kun je daarop vertrouwen. Daar steekt Coolblue veel werk in en dat merk je als consument.

Dat combineren ze dan ook nog eens tactisch met hun customer-centricity aanpak (de klant en service staat centraal). Zo wordt je als eindklant vaak al verleidt om tegen een iets hogere prijs, toch een herhaalaankoop te doen bij Coolblue.

5. Amazon:

Last but not least, Amazon, het kleine dochtertje van Amazon.com wat een breed scala aan producten aanbiedt, van boeken en elektronica tot speelgoed en meubels. Bijna alles. Beetje zoals bol.com dus, maar dan met een gigantische achterban qua merk en financiële middelen want Amazon is de grootste webshop in de wereld.

Amazon stuurt op eenvoud en snelheid. Het verandert de wereld qua marktstandaard en let de lat hoog voor alle andere webshops.
Ok, nu je de basics van webshop vindbaarheid begrijpt en we de grootste webshops van Nederland hebben besproken, gaan we aan de slag met een paar praktische tips. Met dit plan van aanpak voor je webshop vindbaarheid kun je gelijk aan de gang om de vindbaarheid van je webshop te verbeteren.

Plan van Aanpak voor je webshop vindbaarheid

‘VWV’ – vindbaarheid webshop verbeterplan:

We zijn er! We gaan aan de slag met je webshop. Je hebt eerder in dit artikel de basics en het belang van webshop vindbaarheid gelezen. Daarna zijn de grootste webshops van Nederland besproken en als het goed is heb je daar ook al wat van op kunnen steken.. Maar nu. Nu begint het echte werk. Koffie? ☕ Check?

Vijf stappen voor een betere vindbaarheid van je webshop:

Check 1. Crossmedia om je content te verspreiden

Hoe is je content? Bekijk eens goed wat voor waarde jij je potentiele klanten op dit moment biedt, en wat je in de toekomst zou kunnen bieden? Vaak zijn echte behind-the-scenes veel toegevoegde waarde. Wie zit er achter de webshop en kan ik daar in vertrouwen mijn geld naartoe sturen?

Check 2. Social media waar je doelgroep zit

Waar zit je eindklant? Hartstikke leuk een half-af Instagram profiel, maar waar zit je eindklant echt te wachten op je posts, updates en toegevoegde waarde?
Wij raden aan om als je leads verzameld actief en volhardend te worden op Twitter en LinkedIn. Mocht je fysieke producten aanbieden kun je niet zonder Facebook, Instagram en… Pinterest!

Zet (micro) influencer marketing voor je webshop op. Wist je dat Gymshark hiermee is begonnen voordat het überhaupt influencer marketing als benaming had? Zo kan ook jij je niche bereiken en de vindbaarheid van je webshop vergroten.
Zorg ook dat je altijd reageert op mensen die commentaar of reacties achterlaten. Je maakt hier niet alleen het algoritme maar ook je volgers blij.

Check 3. Online profielen en informatie

Kan ik 100% vertrouwen dat de openingstijden die ik online vind kloppen? Zorg er ook voor dat je adresgegevens correct zijn en niet naar de overkant van de straat leiden. Je kunt adressen vaak tot de exacte stoeptegel binnen Google of Apple Kaarten aan laten passen. Online vindbaarheid zorgt voor offline vindbaarheid, en andersom.
Extra tip: Zorg ervoor dat je tevreden klantreviews of productbeoordelingen terug laat komen op je webshop.

Check 4. Gebruik bestaande platformen en netwerk om producten te testen

Je steekt ontzettend veel tijd in het bieden van een mooi aanbod via je webshop. Maar wat als je dit aanbod eerst eens test op potentiële klanten voordat je er verder induikt? Zo kun je zelfs nog wat aanpassingen doen en je productaanbod scherpstellen.
Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, laat je volgers op je socials aan een winactie deelnemen. Of vraag het gewoon in een bericht, hoe denken jullie over dit product?

Trouwens, let bij winacties wel op. De regels verschillen per social kanaal en per land waar je webshop producten verkoopt – voor België zijn namelijk al andere regels toegestaan dan in Nederland.

Test bijvoorbeeld ook of bepaalde acties, zoals het betalen van geen verzendkosten boven de €30 of boven de €50 een positief effect op je conversiepercentage hebben.

Check 5. Seo, seeeéeeheeeeooo.

Iedereen komt als je SEO roept. doet. Organische zoekresultaten krijg je gedeeltelijk door SEO (zoekmachine optimalisatie) goed toe te passen. Dit is helaas vaak wel weer een complete functie an sich.

On-page optimalisatie = een zoekwoordenonderzoek om je webshop pagina’s van de juiste content (+pagina titels en meta beschrijvingen).
Off-page optimalisatie = verkrijgen van sterke backlinks voor bijvoorbeeld een gastblog artikel of een externe review pagina.

Je kunt SEO ook inzetten voor de persona’s binnen je doelgroep. Zo kun je verschillende pagina’s opzetten die met een andere insteek informatie bieden of een bepaald pijnpunt en de oplossing in jouw webshop bespreken.

vindbaarheid webshop - voorkom deze fouten

Voorkom deze fouten voor je webshop:

  1. Verouderde productinformatie: Zorg dat productinformatie op je webshop actueel, volledig en relevant is. Dit kan de vindbaarheid verbeteren en leiden tot een betere gebruikerservaring. Hou dit regelmatig up-to-date.
  2. Verouderde of onjuiste meta-informatie: Hoe vaak controleer jij je meta-informatie, zoals titels en beschrijvingen van productpagina’s? Gebruik Screaming Frog Tool als een gratis SEO scan om deze fouten op te sporen. 
  3. Geen gebruik maken van relevante zoekwoorden: Zoekwoorden zijn belangrijk voor de vindbaarheid van een webshop in zoekmachines. Zorg dat deze zoekwoorden naar de juiste pagina’s binnen je webshop linken. 
  4. Niet genoeg backlinks: Deze backlinks zijn een belangrijk aspect van SEO, omdat het de autoriteit en relevantie van een webshop voor zoekmachine algoritmes vergroot. 
  5. Onvoldoende gebruik van afbeeldingen met hoge kwaliteit: Mensen zijn lui en kijken vandaag liever naar plaatjes. Hoe kan jouw webshop daarop inspelen? Gebruik daarnaast alleen ‘kleine’ afbeeldingen zoals .PNG of .WebP – zo hou je de laadsnelheid van je webshop hoog. 
  6. Onvoldoende analyse van je webshop prestaties: Stel jezelf de cruciale vraag: Waar haakt een bezoeker af voordat de aankoop geslaagd is? Mocht je het antwoord niet weten moet je hier induiken want dit kan een enorme impact op je verkopen hebben. Gebruik analyse tools zoals Google Analytics om je bezoekersdata te analyseren. 
  7. Een niet doordachte interne linkstructuur: je linkstructuur is hoe zoekmachines zoals Google je webshop ‘inlezen’. Denk dus goed na over hoe je jouw pagina’s en productaanbod inricht waarin categorieën en subcategorieën op een duidelijke manier aan elkaar gerelateerd zijn.

Als je deze fouten probeert te voorkomen voor je webshop zul je al beter op weg zijn dan de meeste webshops die tegenwoordig te vinden zijn.

Webshop vindbaarheid Conclusie

De vindbaarheid van webshops is van cruciaal belang voor het succes van een online bedrijf. Je webshop vindbaarheid heeft rechtstreeks invloed op de hoeveelheid verkeer en verkopen die een webshop binnenhaalt.

Het aantrekken van nieuwe klanten is een belangrijk doel van de vindbaarheid van je webshop. Maar niet het enige doel. Vindbaarheid heeft ook een cruciale rol bij het opbouwen van merkloyaliteit, het behouden van bestaande klanten en het genereren van herhalingsaankopen.

Webshop vindbaarheid is niet met één simpele toepassing te regelen. Het is een samenspel van online marketing activiteiten zoals klantenservice, data-analyse, copywriting, SEO, A/B testen, advertising, UI en UX.

De vindbaarheid van webshops is een doorlopend proces dat continue aandacht en optimalisatie vraagt, aangezien zoekalgoritmen en consumentengedrag ook weer continu veranderen. Maar met bovenstaand artikel ben jij je concurrentie voor en zorg je ervoor dat je de vindbaarheid van je webshop een boost geeft én de shop-ervaring voor je eindklant ook allemaal een beetje beter maakt. Een win-winsituatie dus.

Verbeter zelf je conversie!

Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!

*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!

hulz-website-conversie-checklist-wit
Gratis

Download nu gratis jouw strategieplan.

Je ontvangt de brochure direct per e-mail.