Organische Marketing [Do’s & Dont’s!]

organische-marketing

Inhoudsopgave

Wat is organische marketing?

Organische marketing houdt in dat je de merkbekendheid van jouw bedrijf vergroot, zonder hiervoor te betalen. Met organische marketing stuur je als het ware meer verkeer naar je website. Het verkeer wat via organische marketing naar jouw webshop of website komt kan worden omgezet tot lead of klant.

Organische marketing is een subtielere benadering van mogelijke klanten, zonder gebruik te maken van advertenties.

Als je bijvoorbeeld actief op Social Media bent, een nieuwsbrief verstuurd of een blog bijhoudt, ben je bezig met organische marketing. Aangezien organische marketing vaak langer duurt dan betaalde marketing kan het zijn dat de effecten van organische marketing minder goed zichtbaar zijn. Organische marketing is belangrijk voor de kern van je bedrijf en zal na een bepaalde tijd vruchten afwerpen.

Niet schrikken: een blogartikel wordt vaak pas na 3 tot 6 maanden als ‘relevant’ door zoekmachines gezien. Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen met organische marketing.

Zelfs organische marketing kost soms geld.

Waarom? Omdat niet iedereen tijd heeft om 20+ relevante blogs over jouw product of expertise te schrijven. Indien dat voor jou ook het geval is kun je bijvoorbeeld een tekstschrijver inhuren om relevante artikelen te schrijven. Hiermee kun je het organisch bereik van jouw bedrijf vergroten en organische zoekverkeer binnenhalen.

Let op: relevante artikelen moeten een kans hebben binnen de zoekmachines. Door gebruik te maken van relevante zoekwoorden kun je hoger scoren binnen de organische zoekmachine resultaten.

Wat doet organische marketing?

Organische marketing genereert verkeer (online bezoekers) zonder te adverteren. Betaald verkeer is verkeer waar je voor betaald. Een advertentie op Social Media of Google is een voorbeeld van betaald verkeer. Organisch verkeer is een post op Social Media of een Google Bedrijfsprofiel bericht met een update over jouw bedrijf.

Organische platformen zijn bijvoorbeeld jouw website, je Social Media accounts (Facebook, Instagram, Twitter) maar ook beoordelingssites zoals Trustpilot kunnen bijdragen aan je organische marketing resultaten. Ben jij wel eens beïnvloed door de beoordelingen van een bedrijf op Trustpilot voordat je een aankoop deed?

Wat is er positief aan organische marketing?

  • Door organische marketing goed op te zetten bouw je een authentieke community op
  • Dankzij organische marketing heb je een marketingstrategie zonder hoge kosten
  • Ook maak je met organische marketing jouw bedrijf klaar voor succes op de lange termijn

Wat is er negatief aan organische marketing?

  • Door alleen organische marketing te doen krijgt jouw bedrijf een gelimiteerd klantenbestand
  • Daarnaast vraagt organische marketing om inspanning en vindingrijkheid
  • Organische marketing duurt vaak langer voor resultaat

Wat zijn de voordelen van organische marketing:

Door effectieve organische marketing creëer je langdurige verkeersbronnen naar jouw website. Je brengt potentiële klanten op een ‘natuurlijke’ wijze naar jouw bedrijf – en dit over een langere periode. Door organische marketing goed op te zetten overtuig je zoekmachines ervan dat jouw content, site, product of dienst de oplossing biedt waar dé gebruiker (zoekverkeer) naar op zoek is. Één van de manieren van organische marketing staat ook wel bekend als ‘evergreen content’.

Wat is evergreen content?

Evergreen content kun je letterlijk vertalen naar groenblijvende inhoud. Bij evergreen content gaat het om content zonder houdbaarheidsdatum. Evergreen content zijn artikelen of blogs die voor zoekmachines geoptimaliseerd zijn qua inhoud en die continu relevant blijft voor mogelijke lezers. Dit artikel is een voorbeeld van een poging tot evergreen content. Wij nemen in dit artikel, jou als lezer mee om te leren over organische marketing en beschrijven in dit artikel alle relevante aspecten van organische marketing.

Door content (artikelen, blogs en updates) te posten die van waarde is voor de lezer probeer je met organische marketing juist die mensen af te vangen die naar jouw oplossing voor hun probleem op zoek zijn.

Of je dit artikel in het jaar 2023 leest of in het jaar 2025 – maakt niet uit.

De boodschap is ‘evergreen’. Organische marketing kost tijd en is geen snel opgezette betaalde advertentie. Door alle aspecten over organische marketing te begrijpen kun je zelf aan de gang voor jouw bedrijf!

Wat zijn de verschillen tussen organische en betaalde marketing?

Wat de verschillen tussen organische marketing en betaalde marketing precies zijn leggen we hier uit. De basics van organische marketing heb je nu geleerd, maar er zijn cruciale aspecten waarom organische marketing nog meer belangrijk is:

Vertrouwen

Organische marketing bouwt vertrouwen op. Door vooraf waarde te bieden informeren jouw lezers zich over de mogelijkheden van hun problemen. Als een bezoeker jouw blogpost leest is de kans groot dat ze de diensten of producten van je bedrijf nog niet kennen. Lezers weten niet waar jouw bedrijf voor staat en ze weten niet of je product of dienst te vertrouwen is. Door waarde toe te voegen in je content bereik je een groep van mensen die zoeken naar een oplossing van een probleem.

Betaalde marketing daarentegen kan snel opgezet worden. Je website hoeft enkel uit een productpagina te bestaan en je verhoogt je advertentiebudget als iets werkt. Door een samenspel van organische marketing en betaalde marketing te creëren zul je betere resultaten behalen.

Scenario 1: Stel je land via een advertentie op een website met maar een paar pagina’s met een gebrek aan informatie. Dan zal je niet snel tot aankoop (conversie) overgaan.

Scenario 2: Als je op een website landt via een advertentie, die daadwerkelijk onderbouwde informatie heeft in verschillende blogartikelen en actief is op verschillende marketingkanalen ben je waarschijnlijk veel eerder geneigd om een aankoop te doen.

Verschillen tussen organische marketing en betaalde marketing:

Organische marketing
Betaalde marketing
Snelheid
Nee
Ja
Flexibiliteit
Nee
Ja
Efficiëntie
Nee
Ja
Planbaarheid
Nee
Ja
Grote doelgroep
Ja
Nee
Lange termijn
Ja
Nee

Betaalde marketing is efficiënt en flexibel. Je ziet vrijwel direct resultaten en je kunt opschalen (verhogen van je marketingbudget) wanneer je wilt. Daarnaast kun je tactisch inplannen wanneer bepaalde advertenties zichtbaar moeten zijn en op welke doelgroep je wilt sturen.

Maar zodra je geen budget meer wilt uitgeven, stoppen al je advertenties en daarmee al je betaald verkeer.

Je klikt vaker op betaalde advertenties dan je waarschijnlijk doorhebt. Hier is een makkelijk voorbeeld van betaalde en organische zoekresultaten.

organische-marketing-vs-betaalde-marketing-voorbeeld

Wat zijn de beste kanalen voor organische marketing:

De beste kanalen voor organische marketing zijn dé kanalen waar jij waardevolle content kunt plaatsen voor jouw doelgroep. Zo simpel is het. Schrijf op waar jouw eindklanten te vinden zijn en via welk marketingkanaal ze in aanraken met jouw bedrijf kunnen komen.

Let op: ga niet op verkopen pushen via je Social Media accounts. Niemand wil op hun Social Media feed advertenties zien, tenzij posts heel relevant zijn of bijvoorbeeld super goed uitgevoerd zijn en mensen laten lachen.

Op je Social Media kun je een community opbouwen door waarde te bieden, bijvoorbeeld door een snellere service of antwoorden op vragen. Daarnaast kun je op je Socials een blik achter de coulissen van jouw bedrijf laten zien.

Beste kanalen overzicht voor organische marketing:

  • Start met bloggen over jouw expertise of oplossing
  • Schrijf je website teksten vanuit het probleem van je eindklant:

Niet: ik bied een 3-daagse yoga cursus aan

Wel: door mijn 3-daagse yoga cursus leer je ontstressen en loslaten

  • Begin met zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Begin met een e-mail marketingstrategie – nieuwe blogs, updates en artikelen kun je versturen aan je trouwe lezers of volgers
  • Professionaliseer de aanwezigheid van jouw bedrijf op Social Media
  • Stuur je reviews naar Google Bedrijfspagina & Trustpilot (Grootste beoordelings platformen met SEO-effect)
  • Volg relevante forums waar je eindklant zit – zo krijg je bijvoorbeeld ook weer blog ideeën

Conclusie: Organische marketing tips om gelijk mee te starten:

Hou vol.

Je weet nu dat organische marketing geen snelle oplossing is voor meer verkeer. Het is een marathon en geen sprint. Maar uiteindelijk wint de slak het van het konijn.. ofzoiets. 😅 In een ideaal scenario gaan de slak en het konijn samen over de finish.

Een samenwerking van organische marketing en betaalde marketing is voor de meeste bedrijven de ideale vorm van marketing. Met betaalde marketing kun je in slechtere periodes tactisch bijsturen. Met organische marketing zorg je voor een constante stroom aan relevant verkeer.

Meer weten over de digitale zichtbaarheid van jouw bedrijf? Lees dan ons artikel met 20+ tips over Digitale Zichtbaarheid wat goed aansluit op wat je net gelezen hebt. 

Verbeter zelf je conversie!

Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!

*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!

hulz-website-conversie-checklist-wit
Gratis

Download nu gratis jouw strategieplan.

Je ontvangt de brochure direct per e-mail.