Als je op sociale media of digitale advertenties vertrouwt om verkeer te genereren, is SEO niet je belangrijkste prioriteit. Je belangrijkste prioriteit is dan hoe je je verkeer kunt maximaliseren om zoveel mogelijk leads en sales voor elkaar te krijgen.
Als je al een behoorlijke hoeveelheid organisch verkeer krijgt, maar dat in maar heel weinig conversies resulteert, is het hoe dan ook hetzelfde verhaal. Het grootste rendement op je investering is door je te richten op het converteren van zoveel mogelijk bezoekers.
Dit kan door naar de gegevens te kijken en knelpunten van minder presterende pagina’s te identificeren. Van daaruit kun je potentiële oplossingen bedenken en creëren die je dan op de proef stelt tegenover de originele pagina. Dit resulteert in meer conversie.
Dit proces noemen we Conversion Rate Optimization (CRO of conversieoptimalisatie).
Om zoveel mogelijk uit het al bestaande verkeer te halen, volg je de zes hieronder staande stappen om conversie-optimalisatie toe te passen in de praktijk.
Voordat je kunt beginnen met het optimaliseren van je digitale sales processen, moet je je doelmarkt begrijpen.
Begin daarmee door onderstaande vragen te beantwoorden.
In principe moet je in staat zijn dit soort basisvragen te beantwoorden en, in het ideale geval, heb je al gedetailleerde en accurate kopersprofielen (persona’s) inzichtelijk gemaakt. Dit zal resulteren in een beter inzicht om meer conversie te realiseren.
Inzicht in je potentiële klantenbestand is de fundering van een gezonde conversietrechter. Het helpt je om potentiële problemen met je content, websitestructuur en verkooptrechter te identificeren.
Als je weet wie je ideale klant is, ben je klaar voor de volgende stap. Analyseer hoe je bezoekers omgaan met en door je website om potentiële knelpunten en tekortkomingen in je trechter te vinden.
Als je Google Analytics gebruikt, vergeet dan niet de gedragsrapporten, zoals ‘behavior flow’ (hoe gebruikers door je website navigeren) en exit pagina’s te bekijken. Als je hier aspecten kunt verbeteren zal het resulteren in meer conversie.
Deze gegevens bieden een indicatie van hoe mensen je klantreis binnenkomen en vanaf welke pagina’s bezoekers vertrekken in plaats van te converteren of door te gaan.
Zodra je de probleemzones op je website hebt geïdentificeerd, waar bezoekers afhaken, moet je uitzoeken hoe je het probleem op kunt lossen.
Soms heeft het niets met een slecht design of de inhoud te maken. Het kan ook een bruikbaarheidsprobleem zijn waarbij je potentiële klant er niets meer van begreep of het proces gewoon te langdradig vond en vertrok. Krijg zo’n bezoeker maar weer eens terug… 😔
Om fundamentele UX (User eXperience) problemen te identificeren en elimineren kun je gebruikerservaringen van echte mensen implementeren. Dit komt erop neer dat testpersonen proberen om verschillende taken op je website uit te voeren en problemen melden waarmee ze te maken hebben gehad.
Dit geeft je team een nauwkeurige representatie van hoe je klanten je website in real time ervaren en de problemen waarmee ze geconfronteerd worden.
Je kunt deze beoordelingen ook gebruiken om potentiële oplossingen te benchmarken voordat je tests voor de hele site uit laat voeren.
Wil je dit snel op een kleinere schaal uitvoeren? Vraag iemand, bijvoorbeeld je schoonmoeder, eens om door je webshop te gaan op zoek naar een product dat jij aanbiedt. Ga naast die persoon zitten en zeg niets. Je kunt het zelfs filmen. Dit resulteert niet gelijk in meer conversie maar wij zijn ervan overtuigd dat je hier waardevolle inzichten van kunt krijgen.
De woorden en zinnen die je voor je website gebruikt kunnen zorgen voor enorm succes of voor een verpletterende nederlaag.
De macht van een enkel woord kan je publiciteitscampagne maken of breken, en dit geldt ook voor je landingspagina’s.
Zorg ervoor dat je de beste schrijfmethodes, die passen bij de toon van jouw bedrijf, voor al je inhoud gebruikt.
Behandel altijd deze basisprincipes voor meer conversie:
In de top van de trechter moeten de basisconcepten en het taalgebruik worden uitgelegd, terwijl je voor de inhoud van de onderkant van de trechter kunt schrijven voor een wat meer geavanceerder publiek.
Wanneer je de bestaande problematiek eenmaal hebt geïdentificeerd en een potentiële oplossing hebt gemaakt, moet alleen nog een A/B test uitgevoerd worden die de nieuwe pagina met de oorspronkelijke pagina vergelijkt. Je kunt niet zomaar aannemen dat iets beter werkt. Dit moet je onderbouwen, want zeker als je al flink wat bezoekers krijgt kan dit een grote impact hebben.
Wij hebben vaak genoeg tests gedraait waarvan we overtuigd waren dat het een test-winnaar zou zijn (en dus resulteert in meer conversie), waar uiteindelijk het tegenovergestelde bleek. Dan heb je natuurlijk ook een waardevol inzicht en ben je blij dat je het eerst getest hebt.
Laten we, bijvoorbeeld zeggen dat je hebt gemerkt dat weinig gebruikers op een bepaalde CTA-knop hebben geklikt, maar in plaats daarvan er gewoon langs scrollen. Dan zou je een nieuwe kleurencombinatie, een groter formaat of een andere tekst voor de knop kunnen uitproberen of een icoontje toevoegen. Dat zijn al 4 A/B test ideeën.
Je kunt ook testen ontwikkelen, gebaseerd op ideeën van je marketing of sales team, zonder vooraf een uitgebreide analyse te doen.
Een snelle testcultuur is essentieel om je conversiepercentages en UX op de lange termijn voortdurend te kunnen verbeteren en kan leiden tot nieuwe inzichten in je klanten en hun drijfveren.
Het maakt niet uit of je je website of webshop optimaliseert of niet, het verlaten van je winkelmandje (cart abandonment) zal een steeds voorkomend probleem zijn en blijven. Mensen twijfelen nou eenmaal.
Zelfs met een perfecte inhoud en uitstekende gebruikerservaring, zal dit gebeuren. Om die klanten dus te bereiken, voordat ze bij de concurrent kopen, wil je een cart abandonment campagne implementeren.
Een cart abandonment (letterlijk: het verlaten van je winkelwagentje) campagne is een marketing campagne die zich richt op gebruikers, die hun winkelwagentje hebben gelaten voor wat het is, zonder uit te checken. De reden is jou niet helemaal duidelijk maar de campagne herinnert hen eraan dat het winkelmandje nog steeds gevuld is met de items die ze uitgekozen hebben. Je kunt dan eventueel een tactische korting, aanbieding of voucher aanbieden om de aankoop te stimuleren.
Je kunt deze campagnes maken met behulp van een automatische marketing tool, die in je eCommerce platform kan worden geïntegreerd. Populaire oplossingen, zoals Shopify, BigCommerce en WooCommerce, integreren moeiteloos met de meeste providers die dit soort tools voor meer conversie aanbieden.
Je hebt deze bezoekers al in je winkelmandje gehad. Ze kennen je en waren er biiiiiijna. Deze bezoekers weer overtuigen is veel goedkoper dan nieuwe klanten werven. Als jij merkt dat dit voor jouw bedrijf, website of webshop relevant is, moet je hier de prioriteit opleggen.
Elke nieuwe bezoeker van je website is een potentiële klant. Als ze weggaan en nooit meer terugkomen heb je je kans gemist om een relatie met hen op te bouwen en iets aan hen te verkopen.
Om ervoor te zorgen dat betrokken bezoekers en gebruikers terug blijven komen, heb je een manier nodig om contact met hen op te nemen.
De meest voorkomende tactiek is e-mail, maar dat is tegenwoordig een vermoeiend medium met een CTR (click-through-rate/ klikfrequentie) van 1% tot maximaal 5% van de lezers.
Web push notificaties hebben een gemiddelde CTR van 7% en zelfs meer dan 10% op een mobiele telefoon. Maar let wel op dat het niet te spammy wordt, want dat schrikt ook weer af.
Messenger Campagnes van Facebook hebben zelfs nog betere cijfers, met CTR’s van wel 60%. Maar het kan lastiger zijn dan eenvoudige push notificaties omdat bezoekers zich aan moeten melden om berichten te ontvangen.
Voor het beste resultaat en meer conversie gebruik je een combinatie van Messenger, push en e-mail en laat je je bezoekers zelf hun voorkeurskanaal kiezen. Een benadering via meerdere kanalen is de enige manier om contact te houden met de meerderheid van de moderne consumenten en bij de huidige marktontwikkelingen te blijven.
Dit was een kort overzicht met 7 marketing richtlijnen van hoe je meer conversie en verkopen via je website kunt krijgen. Voor meer informatie kun je onze uitgebreide Website Conversie Checklist hieronder bekijken.
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2024 hulz.nl - ik wens je een fijne maandag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.
Je ontvangt de tips direct per e-mail.