Je kent het wel, je verstuurd mails naar de grote meute. Je gehele klantenbestand. De ontvangers die er echt op zitten te wachten blijkt uiteindelijk maar een klein percentage. Als je daarmee doorgaat maak je uiteindelijk je gehele klantenbestand kapot. Waarom? Omdat ontvangers je misschien als Spam kunnen melden zodra ze de uitschrijf-optie niet 1, 2, 3.. vinden.
Zo kan het voorkomen dat je ongemerkt geblokkeerd wordt voor bepaalde mailproviders (block bounce). Hier kun je de Engelse uitleg over Block Bounce van Salesforce lezen.
Kort samengevat: Een mogelijke oorzaak dat bijvoorbeeld alle Gmail ontvangers jouw mailtjes niet eens meer te zien… eh, en dus te lezen krijgen. Aangezien zo’n blokkering per provider kan verschillen, merk je een blokkering niet zo snel, sommige ontvangers kunnen je mails namelijk wel lezen. Zo’n onbewuste blokkering is zonde van je moeite en kan jouw bedrijf flink wat verkoopkansen laten mislopen!
Uiteindelijk begint doelgroep segmentatie met de vraag:
Doelgroep segmentatie lijkt veel op markt segmentatie. Markt segmentatie houdt in dat je de gehele markt gaat opdelen in specifieke elementen oftewel doelgroepen. Het verschil met doelgroep segmentatie is dat je met doelgroep segmentatie specifiek op een dieper niveau met doelgroepen communiceert.
Voorbeeld markt segmentatie: yoga cursus, meditatie + yoga cursus, yoga producten.
Voorbeeld doelgroep segmentatie: beginners yoga cursus in Apeldoorn [locatie], yoga cursus voor mannen [geslacht], yoga cursus voor 50+ vrouwen [leeftijd + geslacht].
Door op de juiste manier met je doelgroep te communiceren zul je daadwerkelijk potentiële klanten bereiken. Je biedt je bestaande klantenbestand meer waarde met de informatie die je deelt.
Er zijn 5 primaire manieren hoe jij segmentatie kunt gebruiken om de klanten van jouw bedrijf te identificeren. De meest voorkomende segment aspecten zijn bijvoorbeeld: leeftijd, locatie, opleiding, persoonskenmerken en koopfrequentie.
Dit soort aspecten kun je onderverdelen in de volgende 5 segment methodes. Deze 5 methodes zijn: demografisch, geografisch, sociaal-economisch, psychografisch en gedragscriteria.
Demografisch | Geografisch | Sociaal-economisch | Psychografisch | Gedragscriteria |
---|---|---|---|---|
leeftijd | locatie | beroep | levensstijl | gebruiksfrequentie |
geslacht | postcode | inkomen | maatschappelijke status | koopbereidheid |
afkomst | aantal inwoners | opleiding | activiteiten | loyaliteit |
cultuur | ligging | interesses | mate van gebruik | |
religie | klimaat | persoonskenmerken | ||
gezinsgrootte |
Deel je klanten op in leeftijd, geslacht, afkomst, cultuur, religie of gezinsgrootte.
Demografische segmentatie is gebaseerd op demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht, afkomst, cultuur, religie of gezinsgrootte. Dit type segmentatie is effectief wanneer je iedereen in een globale groep wilt targeten.
Voordeel van het gebruik van demografische kenmerken: Makkelijke start van doelgroep segmentatie, bijvoorbeeld met leeftijdscategorieen 14-21 jaar oud, 22-29 jaar oud en 30+.
Nadeel van het gebruik van demografische kenmerken: Leeftijd is vaak ook een kwestie van gevoel, iemand van 23 jaar kan zich als 21 jaar oud voelen.
Deel je klanten op in locatie (land, regio, stad, straat), postcode, aantal inwoners, ligging of klimaat per locatie.
Geografische segmentatie is vaak de meest eenvoudige vorm van segmentatie en is gebaseerd op waar je klanten zich bevinden. Dit type segmentatie is effectief wanneer je bijvoorbeeld een specifiek gebied wilt targeten.
Voordeel van het gebruik van geografische kenmerken: Je weet precies waar je doelgroep woont en waar je targeting kunt uitbreiden.
Nadeel van het gebruik van geografische kenmerken: Afhankelijk van je product of dienst kan dit kan snel een grotere doelgroep worden omdat het minder specifiek is.
Deel je klanten op in beroep, inkomen en opleiding.
Sociaal-economische segmentatie is vaak een vorm van segmentatie die helpt met je productaanbod. Zo kun je tactisch nieuwe modellen of juist outlet-modellen promoten aan mensen met een bepaald inkomen.
Voordeel van het gebruik van sociaal-economische kenmerken: Verschillende productgroepen kun je op deze manier eenvoudig individueel onderverdelen.
Nadeel van het gebruik van sociaal-economische kenmerken: Het kan zijn dat verdeling binnen deze doelgroep segmentatie snel veranderd, door bijvoorbeeld het wisselen van een baan of het behalen van opleiding.
Deel je klanten op in levenstijl, maatschappelijke status, activiteiten, interesses of persoonskenmerken.
Psychografische segmentatie is vaak een belangrijk onderdeel van je doelgroep. Dit type segmentatie is bijvoorbeeld effectief voor sporters, die regelmatig sportkleding nodig hebben.
Voordeel van het gebruik van psychografische kenmerken: Dit kenmerk is een krachtig hulpmiddel om de gedachtegang van de klant te begrijpen.
Nadeel van het gebruik van psychografische kenmerken: h5 Het kan erg lastig zijn om de juiste psychografische kenmerken te gebruiken als doelgroep segmentatie.
Deel je klanten op in gebruiksfrequentie, koopbereidheid, loyaliteit en mate van gebruik.
Gedragscriteria (gedragssegmentatie) komt goed van pas bij klanten die je product al kennen. Door deze doelgroep segmentatie toe te passen kun je bijvoorbeeld voor meer herhaalaankopen zorgen. Het gaat er bij gedragssegmentatie over wat de klant daadwerkelijk doet. Deze feiten zijn in vergelijking met de overige segmenten veel waarheidsgetrouwer. Gedrag is vaak nauwkeuriger dan zelfgerapporteerde gegevens, omdat mensen de neiging hebben om de feiten verkeerd te onthouden of te verdraaien bij het beantwoorden van vragen over hun eigen gedrag.
Gedragssegmentatie kan worden gebruikt om potentiële klanten, bestaande klanten en nieuwe klanten te identificeren door te kijken naar gemeenschappelijke patronen in de loop van de tijd of kanalen (bijvoorbeeld de browsegeschiedenis).
Voordeel van het gebruik van gedragssegmentatie kenmerken: Je gebruikt vaak interne kennis van jouw bedrijf waar je zelf over beschikt. Ook kun je gedragssegmentatie combineren met de andere 4 doelgroep segmentatie opties.
Nadeel van het gebruik van gedragssegmentatie kenmerken: Het effect op deze doelgroep segmentatie kan je zelf (ook negatief) beïnvloeden.
Het SDP-model helpt jouw bedrijf met segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren.
Met dit gratis SDP-Model template [DOWNLOAD PDF] breng jij deze segmenten in kaart voor jouw bedrijf, zodat je weet welke segmenten het meeste potentieel bieden om je klanten te benaderen.
Doelgroep segmentatie is een belangrijk onderdeel van je marketing omdat het jou helpt om je klanten beter te begrijpen. Daarnaast helpt doelgroep segmentatie met de bedrijfsresultaten. Zo zorg je er niet alleen voor dat je ook echt de juiste doelgroep aanspreekt maar ook dat je met doelgroep segmentatie advertentiekosten bespaard. Je geeft minder budget uit aan een doelgroep die uiteindelijk niet converteerd.
Dankzij het juist inzetten van doelgroep segmentatie kun je potentiële klanten voor je product of dienst identificeren. Je kunt hier zelf mee aan de slag om voor jouw bedrijf optimaal gebruik te maken van de verschillende mogelijkheden binnen je doelgroep.
Meer inzicht krijgen over hoe je klanten jouw bedrijf tegenkomen? Lees dan ons artikel over hoe je zelf kan beginnen met een >> klantreis onderzoek <<.
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2024 hulz.nl - ik wens je een fijne dinsdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.