Digitale zichtbaarheid is hoe jouw bedrijf op het internet verschijnt. Of je producten of diensten verkoopt maakt geen verschil. Het gaat er bij digitale zichtbaarheid om hoe je gevonden wordt. Je kunt zelf invloed hebben op je digitale zichtbaarheid. Let op: digitale zichtbaarheid is zo breed dat het snel kan gebeuren dat je focus op het verkeerde kanaal ligt.
Het is zonde om uren met je Social Media bezig te zijn zonder dat je eindklant daar te vinden is (of jouw product of dienst daar wilt zien). Stel voor jezelf duidelijk op welke doelen je wilt behalen met digitale zichtbaarheid. Zo kun je gericht aan de slag met jouw digitale zichtbaarheid, of dat nou via een blog is of via een Social Media kanaal.
Bekende aspecten van digitale zichtbaarheid gebruik je waarschijnlijk al:
Zoals je leest is het een mooie mix van inhoud die je soms wel, en soms ook weer niet zelf kunt aanpassen. Hoe je met jouw digitale zichtbaarheid omgaat is dus cruciaal voor potentiële leads of klanten.
Volg dan de volgende 6 stappen:
1. Bekijk de klantreis van je website.
Hoe komt een bezoeker binnen en welke stappen doorloopt die persoon tot een mogelijke conversie?
2. Zorg dat je content op de juiste Social Media platformen te zien is.
Op welke Social Media kanalen zitten jouw eindklanten?
3. Maak alles wat je doet zo simpel en duidelijk mogelijk.
Afbeeldingen en videos winnen (bijna) altijd! Schrap onnodige informatie.
4. Analyseer je huidige resultaten.
Waar komen jouw bezoekers binnen en waar haken ze af? Dit kun je gelijk verbeteren.
5. Mobile-first.
Hou er rekening mee dat tegenwoordig alles mobiel wordt gedaan. Jouw site wordt waarschijnlijk voor 70% door mobiele gebruikers bezocht. Je website moet ontzettend goed werken op mobiel.
6. Voeg waarde toe.
Als je waarde toevoegt zal je gevonden worden. Dit artikel vol met tips over digitale zichtbaarheid is een voorbeeld. Jij bent hier gekomen omdat je op Google: ‘Digitale Zichtbaarheid Tips’ zocht. Toch? 👍
Wat er van jouw bedrijf het meest online zichtbaar is, wordt vaak bepaald door hoeveel waarde het toevoegt aan de persoon die op dat moment iets zoekt. Denk er maar eens over na – de zoekmachine van Google wil dat zoveel mogelijk mensen Google gebruiken (advertentie inkomsten). Dus de beste resultaten die het meeste waarde toevoegen zullen het eerst in de zoekmachine tevoorschijn komen.
Door digitale zichtbaarheid voor jouw bedrijf, dienst of product te creëren krijg je klanten. Zo simpel is het. De uitvoering van digitale zichtbaarheid is helaas niet zo simpel. Als je voor goede digitale zichtbaarheid wilt zorgen moet je daar vaak veel werk voor doen. Het is een proces wat nooit echt stopt, want het kan altijd beter en meer!
Door ervoor te zorgen dat je in ieder geval de basics van digitale zichtbaarheid hebt staan, kom je gelukkig ook een eind. Neem bijvoorbeeld een compleet en correct ingesteld Google Bedrijfsprofiel.
Dit profiel laat je openingstijden en adres zien voor een mogelijk bezoek. Daarnaast staat je website en contactinformatie op dit bedrijfsprofiel voor een mogelijke aanvraag of afspraak. Maar dat is nog niet alles want je kunt er ook nog eens reviews op binnenkrijgen. Die reviews zijn digitaal goud waard. De meeste mensen kijken naar de reviews om een indruk te krijgen over een bedrijf, product of dienst.
Als je deze punten dus goed hebt neergezet (en regelmatig bijhoudt en controleert) zal je daar vanzelf de vruchten van plukken.
Het is trouwens wel een aanrader om iedere tevreden klant, even specifiek te vragen of ze een review op je Google Bedrijfsprofiel willen achterlaten.
Veel bedrijven willen hun digitale zichtbaarheid via Social Media verbeteren. Vaak wordt Social Media als verkoopkanaal ingezet – dit werkt averechts. Mensen op Social Media willen op dat moment door hun feed scrollen en niet jouw product of dienst kopen. Vaak is het wel een goed plan om op een gepaste manier kennis te maken met jouw bedrijf. Zo kun je regelmatig een behind-the-scenes update geven en een community van loyale klanten opbouwen.
Social proof betekent Sociaal bewijs. Bewijs dat anderen iets gekocht hebben en daar zo tevreden over zijn dat ze een beoordeling of ervaring delen. Potentiële klanten willen graag bevestiging dat een bedrijf te vertrouwen is en het resultaat oplevert waar ze naar zoeken. Verzamel deze beoordelingen en laat ze terugkomen via een quote of afbeelding op je website. Zo zorg je voor vertrouwen in jouw product of dienst en vergroot je ook weer jouw digitale zichtbaarheid.
Complete en correcte informatie over jouw bedrijf moet bijgehouden worden. Zelfs als je niet dagelijks op je Facebook-bedrijfsprofiel te vinden bent – is de juiste informatie hier wel van belang. Zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat op al je bedrijfsprofielen je website link klopt en je openingstijden actueel zijn.
Schrijf zelf of laat iemand regelmatig een blogartikel schrijven. Dit artikel is een mooi voorbeeld. Het verkoopt niets, maar laat jou wel kennismaken met ons. Zorg dat je constant bent, iedere maand 1 blog is 12 blogs per jaar. Wij raden altijd aan om in ieder geval 20+ blogs te hebben over de onderwerpen die problemen oplossen voor jouw eindklant. Let op: verwacht geen snelle resultaten met blog artikelen. Alleen de opname binnen de zoekmachines (indexering) duurt al 3 tot 6 maanden.
Klant is… eh, nee… Eenvoud is koning. Bezoekers zien liever afbeeldingen en video’s dan tekst op je website. Zorg er wel voor dat je deze verkleint zodat je website snelheid niet achteruit gaat.
Knip je content in stukken en maak hier meerdere Social Media posts van. Dit artikel kunnen wij bij iedere alinea-titel knippen. Nadat het geknipt is kun je hier op verschillende Social Media platformen posten. Deze posts kunnen dan ook weer gehusseld worden of met nieuwe informatie opnieuw geplaatst worden.
Door alleen een oplossing te bieden voor je eindklant ben je er nog niet. Maak en verspreid nuttige inhoud. Zorg ervoor dat je het probleem duidelijk beschrijft. Zo vinden zoekmachines je ook weer.
Deze marketing tools helpen je bij jouw digitale zichtbaarheid. Eigenlijk heb je ze alle 7 nodig. Maar om het iets makkelijker te maken hebben we ze even in twee digitale zichtbaarheid niveaus opgesplitst.
marketingtools voor digitale zichtbaarheid:
Canva is een programma dat je afbeeldingen laat maken, zonder enige kennis van photoshop. Het is een drag-and-drop online dienst die iedereen tegenwoordig gebruikt. Er is een gratis versie om uit te proberen.
Met Trello kun je al je To Do’s opschrijven, bijhouden en overzichtelijk maken. Wij kunnen niet zonder Trello en starten de dag met de 3 belangrijkste To Do’s die in Trello staan.
Google Workspace is meer dan alleen Google Drive. Je hebt Spreadsheets, Docs, Presentations en meer! Wist je dat enorme bedrijven tegenwoordig vaak alleen in de online cloud bestaan? Zo is bijvoorbeeld Thuisbezorgd opgebouwd binnen Google Workspace. Alle interne documenten zijn zo voor de gehele organisatie inzichtelijk en te bewerken.
Simplemind is een voorbeeld van een marketingtool wat wij bij hulz gebruiken. Maar je kunt dit ook met pen en papier. Brainstormen over productideeën, welke pagina’s en artikelen je daarover kunt gaan schrijven en welke posts je op je Social Media kanalen kunt gaan plaatsen. Allemaal in één groot brainstorm overzicht.
marketingtools voor digitale zichtbaarheid:
Je maakt gratis een account aan bij SemRush – en dan kun je al met het Keyword Magic Tool aan de slag. Door hier een bepaald zoekwoord van je blog of artikel in te vullen kun je zien hoeveel mensen er op de term zoeken. Daarnaast krijg je aanvullende informatie zoals relevante zoektermen en hoe hoog je concurrentie hierop scoort.
LinkedIn ken je vast nog niet – van alle Social Media platformen is LinkedIn by far het meest succesvol om leads (potentiële nieuwe klanten) binnen te halen. LinkedIn heeft ongeveer 900 miljoen gebruikers, daar zullen vast wat potentiële klanten voor jou bij zijn.
We hebben er net al kort over geschreven – maar een bedrijf zonder Google Bedrijfsprofiel kan is zó 2022. Google is sterk aan het focussen op lokale resultaten met het Bedrijfsprofiel. De komende jaren komt er zeer waarschijnlijk een optie om producten aan je profiel toe te voegen. Dit profiel gaat net zo belangrijk worden als je eigen website.
Wanneer mensen via zoekmachines naar oplossingen voor hun problemen zoeken, en jij hier als het ideale antwoord uitkomt dan is je digitale zichtbaarheid succesvol. Door goed met je digitale zichtbaarheid bezig te gaan, vergroot je de kans op potentiële klanten.
Meer lezen? Dit artikel vind je waarschijnlijk ook interessant:
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2024 hulz.nl - ik wens je een fijne dinsdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.