Beste converterende website maken [conversie hacks]

hulz-website-conversie-funnel

Inhoudsopgave

Hoe zorg je voor een converterende website?

Om een converterende website te maken heb je in ieder geval de volgende 3 punten nodig:

1) een frisse blik op jouw klantreis

2) een gestroomlijnd proces

3) een snelle website

Als je deze 3 punten op iedere pagina van je website controleert krijg je meer verkopen, aanmeldingen of leads. Vaak kun je door middel van de juiste vragen stellen, niet alleen antwoorden maar ook oplossingen vinden. Daarom geven wij je in dit artikel de juiste vragen. Zo loop je dit proces, zelf stap voor stap door.

Je kunt jezelf bij het eerste punt; 1) een frisse blik op jouw klantreis – de volgende vragen stellen terwijl je de webpagina opent die je wilt controleren:

  • Wat zie ik als eerste op deze pagina zonder te scrollen?
  • Is de kern van mijn bedrijf duidelijk voor mensen die mij of mijn producten niet kennen?
  • Wat voor doelgroep komt er op deze pagina?

Bij het tweede punt, 2) een gestroomlijnd proces – kun je de volgende vragen stellen:

  • Klopt de doelgroep met het verhaal wat ik op deze pagina probeer te vertellen?
  • Heb ik genoeg afbeeldingen die duidelijk uitleggen wat mijn dienst of product voor de potentiële klant kan betekenen?
  • Hoe vaak moet iemand klikken om van deze pagina naar mijn einddoel te komen? (bijvoorbeeld; van de homepagina naar het productaanbod en dan door het bestelproces naar de bedankpagina)

Het volgende punt is afknapper nummer één voor de meeste websitebezoekers, namelijk het niet hebben van 3) een snelle website – stel jezelf bij iedere pagina de volgende vragen:

  • Is de pagina laadtijd (van al je pagina’s) onder de 3 seconden?
  • Moet iemand onnodige informatie in een contactformulier invullen?
  • Zijn er stappen op jouw website pagina die samengevoegd of verkort kunnen worden?

Maak je eigen website conversie funnel:

Uiteindelijk wil je de juiste bezoeker, jouw potentiële klant, zo snel mogelijk op de juiste manier door je website conversie funnel laten gaan. Wij raden iedereen met een website aan om in ieder geval de basis van hun eigen website conversie funnel inzichtelijk te maken. Hieronder zie je een voorbeeld van een website conversie funnel die je zelf voor jouw website in kunt vullen.

hulz-website-conversie-funnel-template-converterende-website

Welke verschillende soorten conversies zijn er op jouw website?

Ga ook bij jezelf na welke verschillende soorten conversies zijn er op je website? Misschien wil je naast een aankoop of warme lead juist eerst een voorselectie maken. Zo kun je alvast selecteren welke bezoekers met de hoogste waarschijnlijkheid gaan converteren naar een klant. Dit kan veel onnodig werk en moeite voorkomen. Denk aan het beantwoorden van aanvragen die uiteindelijk niets worden.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen een selectieve groep aan leads te ’targetten’ voor een mogelijke volgende stap. We delen graag een paar voorbeelden die we tegenwoordig vaak in de praktijk zien:

Websitebezoekers -> nieuwsbrief abonnees

Op je website krijg je een scala aan verschillende bezoekers. Lang niet iedereen wil (nog niet) van jouw product of dienst gebruik maken. Laat je website als een visitekaartje fungeren. Zo kun je de bezoekers die wél interesse hebben, maar mogelijk nu nog niet willen kopen of aanmelden (converteren), zich laten inschrijven voor een nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief moet wel echt van waarde zijn. Anders maak je in deze stap van je conversie-proces kapot wat uiteindelijke klanten zouden kunnen worden.

LinkedIn posts -> gratis e-book

Je netwerk uitbreiden via LinkedIn gaat vrij eenvoudig. Zodra je een aantal berichten of publicaties post, zal je random connectieverzoeken ontvangen. Wij raden altijd aan om ook met mensen die je (nog) niet kent op LinkedIn te accepteren. Uiteindelijk creëer je met jouw LinkedIn profiel een bereik wat wellicht omgezet kan worden tot potentiële partners of zelfs klanten. Een gratis e-book is wat we hier tegenwoordig veel zien. In jouw e-book deel je precies de oplossing voor het probleem van de lezer. Door dat op een juiste manier te delen, zul je e-mailadressen ontvangen, die je weer voor je nieuwsbrief kunt gebruiken. Uiteindelijk zorg je er op deze manier weer voor dat je jouw mogelijke klantendatabase uitbreidt.

Welke Social Media kanalen gebruik ik voor een converterende website?

Het volgende onderwerp wat mooi op bovenstaand punt aansluit is, welke social media kanalen het beste zorgen voor conversie op jouw website. Hier is het antwoord vaak dat dit afhangt van de gebruikers op het type platform en dus de doelgroep. Maar als er één soort platformen snel ontwikkelt dan is het Social Media. Tiktok wordt vaak nog steeds als dans-platform voor tieners gezien. Maar Tiktok is zich aan het ontwikkelen tot een alternatief voor de zoekmachine Google! Maar liefst 40% van de 18 tot 25 jarigen zoekt eerst voor antwoorden op Tiktok -en dat potentieel is gigantisch!

Daarnaast wordt Social Commerce meer en meer de standaard van online winkelen. Je kunt tegenwoordig direct via Instagram of Facebook-winkel een product bekijken & betalen. Of jouw doelgroep bij een bepaald soort Social Media platform zit of dat jij juist een facebook-winkel op moet zetten leren we je graag met onze Social Commerce Checklist.

Welke eerste stappen voor een converterende website?

Oké, je basis staat! Tof. ennnnn nu?

Laten we eindelijk eens met de eerste stappen voor jouw converterende website verdergaan;

De basis van conversie optimalisatie bestaat uit testen. A/B testen. In een A/B test:

test je de A-variant van je test: (huidige versie van je website, of de tekst op een button)

tegen de B-variant van je test (aangepaste versie van je website, of de tekst op een button).

Iedere ‘grotere’ site die je regelmatig bekijkt staat vol met A/B testen, alleen zie jij ze zelf niet. Jij kan op Coolblue net een iets andere tekst op een button te zien krijgen dan bijvoorbeeld iemand in Appelscha.

Jij ziet de knop: [ BESTEL NU ]

persoon in Appelscha ziet de knop: [ BESTEL NU SNEL! ]

bestel-nu-voorbeeld-button-conversie

Door de tekst van zo’n knop op grote schaal te testen, bijvoorbeeld op de helft van al het bezoek op die pagina, kun je inzicht krijgen over wat het beste werkt. Soms gaat dat om minimale percentages. Maar bij een bezoekersaantal van Coolblue zijn die minimale percentages uiteindelijk flinke bedragen aan omzet.

Maargoed, wat heb jij hieraan? Jij moet ook gaan testen. Wellicht op kleinere schaal, maar je MOET testen. Hoe? Wij leggen het je hier uit!

Zorg er in ieder geval voor dat je verschillende browsers test.

Jij gebruikt nu Chrome, tóch? 😉

(gokje aangezien Chrome de meest gebruikte browser is)

Door je website niet alleen voor Chrome te testen, zorg je er ook voor dat je ziet hoe je website er op Edge, Firefox, Opera en Safari uitziet. Test jouw website met deze gratis online website browsercheck: https://www.browserling.com

Wij gebruiken deze website browsercheck zelf ook. Er zijn tal van online websites die een browser check aanbieden, alleen is deze zonder reclame en spam. Sla deze pagina op in je favorieten of bookmarks.

Naast het testen en bekijken van verschillende browsers is het ook belangrijk om soorten apparaten te testen.

Zo weten wij bijvoorbeeld dat jij dit artikel leest op je mobiel, tóch? 🤓

(weer een gokje aangezien Mobiele gebruikers op onze site veruit de meeste zijn)

Het kan zijn dat je website er voor desktop gebruikers super uitziet, maar voor mobiel een absoluut drama is. Én dat is een conversie-killer.

Test jouw website met deze gratis online website apparaten check van Screenfly: https://screenfly.org

Dankzij deze site kun je makkelijk jouw site via andere apparaten doorlopen, van iPad Mini tot iPhone 14.

Zorg dat je website altijd het beste werkt voor mobiel-gebruik en hanteer mobile-first als standaard.

5 pagina’s die belangrijk zijn voor een converterende website:

Helaas is het volgende waar: je belangrijkste pagina’s zijn er maximaal 5.

Een veel gehanteerde vuistregel is dat 80% van je bezoek via 20% van je pagina’s komt. Zorg dat je dat voor jezelf in Google Analytics inzichtelijk krijgt. Voor nu focussen wij op de meest gebruikte pagina’s waar je flink kan bijdragen aan je eigen conversies. Loop deze pagina’s met de hierboven gestelde vragen door. Als je die basis hebt gecontroleerd kun je kleine conversie-hacks toe gaan passen op iedere pagina.

  1. Homepagina
  2. Categorie Pagina & Productpagina
  3. Landingspagina
  4. Bestelpagina

Conversie-optimalisatie is eigenlijk een ‘’never-ending process’’. Maar je kunt deze best-werkende conversie-hacks wel alvast doorvoeren. Als je deze hacks gebruikt draagt dat bij aan een converterende website.

4 conversie-hacks voor een converterende website:

De volgende conversie-hacks per pagina delen we graag met je:

Homepagina

Zorg dat je op je homepagina direct tot de kern van jouw product of dienst komt in de gebruikte teksten. Op de homepagina wil je er direct voor zorgen dat mogelijk verkeer dat oninteressant is voor jouw bedrijf niet verder je website conversie funnel in gaat.

Categorie Pagina & Productpagina

Op je categorie pagina of productpagina kun jij ervoor zorgen dat je urgency creëert. Hoe? Door bijvoorbeeld duidelijk te maken hoe groot de gelimiteerde oplage van een product of dienst is. Indien je dat lastig kunt toepassen op jouw product of dienst kun je altijd de volgende kenmerken toevoegen: OP=OP, Best-seller of Nieuw!

Landingspagina

Een landingspagina moet doen wat de naam al zegt: verkeer laten landen. Op de landingspagina zorg je ervoor dat je verkeer niet meer weg wilt, tenzij het naar je bestelpagina is. Als conversie-hack kun je er op deze pagina voor zorgen dat het lastiger is om ‘weg’ te navigeren. Zorg er bijvoorbeeld op deze pagina voor dat je Social Media buttons niet naar je Social Media kanalen linken. Hier kun je wel het aantal volgers weergeven per kanaal – maar je hoofdfocus op deze pagina moet zijn: conversie!

Bestelpagina

Je kent dit vast wel: Je wilt iets bestellen maar je moet nét te veel stappen doorlopen. Een echte conversie-killer voor potentiële klanten die nog een beetje twijfelen. Loop dit proces door! Doe regelmatig een test-bestelling of test-aanvraag. Elimineer alle onnodige stappen -of voeg stappen samen. Je wilt op de bestelpagina dat mensen zo snel als mogelijk klaar zijn met bestellen.

Extra conversie-hack voor jouw converterende website:

Als extra conversie-hack hebben we er nóg eentje voor je. Deze pagina wordt vaak vergeten. Je kunt op een ludieke manier gebruik maken van je eigen fouten. Zoals bijvoorbeeld de 404 pagina.

1. Zorg dat je qua tekst inhaakt op je branche:

bijvoorbeeld: ‘Oeps, de ketting ligt eraf’ voor een fietswinkel.

2. Geef nuttige links:

Zo kun je de bezoeker weer op een converterende-pagina krijgen.

3. Maak het persoonlijk:

Er gaat iets fout, wat had moeten werken. Dus zorg ervoor dat je bezoeker het je weer wilt vergeven. Maak de 404 pagina zo, dat het uiteindelijk niet erg is om de 404 pagina tegen te komen.

3 simpele voorbeelden van een converterende website:

Waar heb jij de afgelopen week een bestelling geplaatst? Iéts trok je over de streep. Zoek in je e-mail inbox voor het woordje: ‘bestelling’ en bekijk die site & het bestelproces nog een keer. Zorg ervoor dat je vanaf nu, stiekem analyseert wat een converterende website uitmaakt.

Een paar goede voorbeelden, die continue geoptimaliseerd worden kun je hieronder bekijken.

Voorbeeld 1 Coolblue:

Coolblue zijn de absolute toppers als het gaat om dingen simpel te houden. Bekijk goed hoe je door hun site navigeert.

Heb je weleens de Algemene voorwaarden van Coolblue bekeken?

Die zijn zo simpel en kort dat iedereen het kan lezen én het begrijpt. Ze linken daarnaast naar een ‘Algemene ingewikkelde voorwaarden’. Hoe geniaal is dat?!

coolblue-converterende-website-voorbeeld-simpel

Voorbeeld 2 Simyo:

Simyo is de hippere dochter van KPN. En ze doen het supergoed. De site is duidelijk. Bestellen is simpel.

Een absolute aanrader om even te bekijken als je zelf ook een converterende website wilt hebben. Wellicht zie je bij Simyo mooie voorbeelden die je zelf ook kunt implementeren.

simyo-converterende-website-voorbeeld-duidelijk

Voorbeeld 3 LOI:

De website van LOI is ook steengoed in wat ze doen. Informeren en leads binnenhalen.

Weleens puur voor de lol een extra studie overwogen?

Wij ook niet.

Maar, LOI krijgt het bijna voor elkaar.

Hoe krijg jij dat gevoel op jouw site ook voor elkaar?

Loi-converterende-website-voorbeeld-leads

Meer lezen? Dit artikel vind je waarschijnlijk ook interessant:

>> 11 CHECKS: Checklist Nieuwe Website <<

Verbeter zelf je conversie!

Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!

*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!

hulz-website-conversie-checklist-wit
Gratis

Download nu gratis jouw strategieplan.

Je ontvangt de brochure direct per e-mail.