11 Checks: Checklist nieuwe website

belangrijkste-punten-checklist-nieuwe-website

Inhoudsopgave

11 belangrijkste checks! Checklist Nieuwe Website:

Wij leggen je hier uit welke 11 belangrijkste checklist-punten voor je nieuwe website niet mogen missen!

Waarom zou je een checklist gebruiken voordat je start met je nieuwe website? Omdat het veel werk en moeite kan schelen als je dingen vanaf het begin gelijk op de juiste manier opzet. Wij bij hulz zijn gespecialiseerd (lees: geobsedeerd) in het maken van handige conversie checklists. Hieronder leggen we je precies uit welke belangrijkste 11 checks in jouw Checklist Nieuwe Website moeten staan:

  1. Duidelijkheid van aanbod
  2. Doelgroep van dienst of product
  3. Gunfactor door het persoonlijk maken van je content
  4. De oplossing voor de klant is jouw doel
  5. Spiek bij de buren
  6. Focus op jouw 5 hoofdpagina’s
  7. Gebruik je netwerk & socials
  8. Zorg dat je lokale Google Bedrijfsprofiel informatie klopt
  9. Zorg voor een foutloos proces
  10. Denk tactisch na over zachte & harde conversies
  11. Plan relevante artikelen of blogs

1. Duidelijkheid van aanbod

Mensen scrollen niet. Nouja, wel op hun Socials.. maar niet op jouw site! Tenzij jij je bezoekers kan overtuigen om te scrollen. Maar laten we ervan uitgaan dat ongeveer 60% van je bezoekers geen zin heeft om te scrollen. Wat zou je dan gelijk zichtbaar willen hebben? Inderdaad; duidelijk en kort wat jouw bedrijf te bieden heeft!

2. Doelgroep van dienst of product

Kijk even naar onze homepage en dan zie je waarschijnlijk wel wat trucjes om ervoor te zorgen dat je interesse om te scrollen toch gewekt wordt. Jij bent namelijk onze doelgroep. Hoe kun jij dit ook implementeren? Zorg dat je waarde biedt voor de bezoeker. Toegevoegde waarde in combinatie met een duidelijk aanbod is een ijzersterk checklist punt voor je nieuwe website.

3. Gunfactor het door persoonlijk maken van je content

57% van de mensen koopt iets eerder als het authentisch door het bedrijf wordt gebracht. Je hebt een beeld bij diegene die je geld krijgt en moeite in het product of dienst heeft gestoken. Wist je dat de oprichter van Coolblue (inmiddels rond de #7.000 werknemers) regelmatig voice-overs voor reclamefilmpjes inspreekt?

4. De oplossing voor de klant is jouw doel

Jouw bedrijf, jouw dienst, jouw product is dé oplossing voor jouw klant! Klinkt simpel? Dit gaat toch vaak mis in de praktijk. Zorg dat je een duidelijk beeld hebt bij jouw doelgroep. Als checklist punt voor jouw nieuwe website kan het beeld van jouw ideale klant niet ontbreken. Zorg dat je jouw persona’s inzichtelijk maakt, door jezelf de volgende vragen te stellen. Hier in het voorbeeld geven we antwoord vanuit het perspectief van hulz.nl

Wat voor probleem wilt deze groep graag oplossen?

✅ Voorbeeld antwoord: …. nóg beter online verkopen

Hoe kan jouw bedrijf deze groep daarmee helpen?

✅ Voorbeeld antwoord: …. onze website conversie checklist

Waarom zal deze groep voor jouw bedrijf moeten kiezen?

✅ Voorbeeld antwoord: …. omdat onze conversie checklist veel werk uit handen neemt, kennis deelt en je laat focussen op wat écht impact op jouw omzet heeft

Wat zijn jouw antwoorden op bovenstaande vragen? Schrijf deze op en ga verder met het volgende checklist-punt van jouw persoonlijke Checklist Nieuwe Website.

5. Spiek bij de buren

Online kan je bijna niet zonder spieken. Waarom niet? Omdat alles zo snel veranderd. Als we bijvoorbeeld kijken naar ‘het niet betalen van verzendkosten boven een bepaald bedrag’. Dat was 10 jaar geleden nergens te zien. Tegenwoordig is het een verwachting van de klant. De marktstandaard.

Door naar bedrijven te kijken die jij als voorbeeld ziet, kun je veel leren en implementeren. Wij raden met name aan om bijvoorbeeld: klantenservice aspecten, van een bedrijf waar je zelf erg over te spreken bent, na te streven.

6. Focus op jouw 5 hoofdpagina’s

Welke pagina’s gaan voor jouw nieuwe website het belangrijkste zijn? Zorg dat je deze pagina’s op alle hier beschreven checklist punten voor je nieuwe website controleert. Vaak zijn de belangrijkste website pagina’s: de Homepagina, Categorie Pagina, Productpagina, Landingspagina en de Bestelpagina.

Zeker bij een nieuwe website raden we aan om een veel vergeten pagina te optimaliseren. Namelijk de 404-pagina. Deze pagina krijgen bezoekers te zien als er een linkje niet werkt. Dat zal zeker bij een nieuwe website regelmatig kunnen gebeuren. Vul je 404-pagina met nuttige linkjes, in plaats van alleen een foutmelding.

7. Gebruik je netwerk & socials

LinkedIn is met meer dan 875 miljoen gebruikers veruit het sterkste Social Media platform wat bijdraagt aan nieuwe leads of klanten. Van LinkedIn gebruik maken hoort dus absoluut bij je nieuwe website. Als het niet voor eindklanten relevant is dan wellicht voor toekomstige partners. Doe je het goed op LinkedIn? Dan draagt dit ook weer bij aan hierboven genoemd checklist punt 3 voor je nieuwe website: authenticiteit van je content.

Daarnaast raden wij je aan om op LinkedIn Social Proof te verzamelen. Het verzamelde Social Proof kun je op jouw nieuwe website terug laten komen. Dit mag niet ontbreken in je eigen Checklist Nieuwe Website.

8. Zorg dat je lokale Google Bedrijfsprofiel informatie klopt

Bij hulz.nl kregen we tijdens een presentatie een interessant inzicht van een grote Franse partner van Google namelijk: Partoo. Partoo zorgt er in Frankrijk voor dat bedrijven zich beter zichtbaar kunnen maken op Google via het Bedrijfsprofiel. Zo kun je als groot bedrijf zijnde, zelfs je producten binnen het Google Bedrijfsprofiel te zien krijgen. Je mag 3x raden waar dit de komende jaren naartoe gaat…

(jup, een extra e-commerce kanaal – kijk naar de producten onderaan dit profiel)

google-bedrijfsprofiel-lokaal-e-commerce

Google zelf wil bedrijven ook sterker zichtbaar maken met lokale zoekresultaten van het Bedrijfsprofiel. De volgende 3 types van Local Search (lokale zoekopdrachten) zijn er binnen Google:

google-lokale-zoekopdrachten-local-search-voorbeeld-hulz

Hier zie je dat 20% direct zoekt naar een bedrijf + locatie. 30% zoekt een merk + locatie. Maar liefst 50% zoekt ‘willekeurig’ naar een type dienst of product. Lokale zoekopdrachten kunnen dus voor jouw nieuwe website ook relevant zijn!

9. Zorg voor een foutloos proces

Zo, nu een echte conversie-killer. Het niet hebben van een foutloos proces is dodelijk voor jouw bedrijf. Je bent afhankelijk van klanten of leads. Zorg dat je voor jouw nieuwe website de gehele klantreis (ook bekend als Customer Journey) in kaart brengt.

Zo weet je precies waar bezoekers je Zien, wat je bezoekers Wensen, over welke andere opties je bezoekers Denken en waarom je bezoekers uiteindelijk een aankoop Doen en converteren naar klanten.

Als je vanaf het begin van je nieuwe website nadenkt over de laatste fase, weet je ook hoe je klanten het bestelproces Ervaren. Voor de klantreis hebben we ook een mooie checklist ontwikkeld die je kunt gebruiken voor je nieuwe website. Zo weet je zeker dat je conversie optimalisatie hebt toegepast, binnen alle fases van de klantreis die een mogelijke klant ervaart!

10. Denk tactisch na over zachte & harde conversies

Je bent bij dit checklist punt van je nieuwe website toe aan een stukje strategie. Het klinkt moeilijker dan het is. Dus we helpen je graag even verder.

Heeft jouw bezoeker meer informatie nodig voordat hij een klant wil/kan worden? Dan moet je nadenken over mogelijke zachte conversies.

Zachte conversies zijn bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief of een gratis e-book. Op welke pagina zijn jouw bezoekers nog niet zo ver voor een aankoop of aanvraag? Ga tijdens dit checklist punt voor je nieuwe website na welke informatie je als zachte conversie wilt delen.

Daarnaast is het belangrijk om herhaaldelijk de juiste CTA (Call to Action) te plaatsen voor bezoekers die wél toe zijn om een aankoop te doen. Dit doe je door strategisch harde conversies te plaatsen. Zorg dat je op de juiste pagina’s en posities van je nieuwe website, jouw potentiële klanten over de streep trekt en overtuigt.

11. Plan relevante artikelen of blogs

Staat de basis van jouw nieuwe website? Dan kun je nu eindelijk nadenken over het schrijven van artikelen zoals dit artikel wat jij nu leest.

😬 Wij raden aan om ongeveer ± 20 goede artikelen (blogs) te schrijven over jouw bedrijf, dienst of specialisme.

Je kunt er voor kiezen om SEO (zoekmachine optimalisatie) specialisten een onderzoek te laten doen, naar je directe concurrentie en vaak gezochte (relevante) zoekwoorden. Zo kun je er zeker van zijn dat de content die je schrijft ook daadwerkelijk een kans hebben om hoog in de zoekresultaten van Google te komen.

Gelukkig kun je deze content kun je in kleine stukjes snijden en (waarschijnlijk maanden lang) gebruiken voor al je socials! Als je dat dan ook nog eens automatisch kunt inplannen met tools zoals: Hootsuite of Later ben je helemaal goed bezig.

Conclusie: maak deze 11 fouten niet bij een nieuwe website!

  1. Een bezoeker moet tijdens het bezoeken van je homepagina scrollen om te zien wat jouw precies bedrijf aanbiedt.
  2. Er zit geen ‘gezicht’ achter jouw bedrijf en er zijn geen klantervaringen terug te vinden.
  3. Waarom jouw oplossing voor de je potentiële klant de beste is staat nergens beschreven.
  4. Je kijkt niet naar andere bedrijven die het online ontzettend goed voor elkaar hebben.
  5. Je focust op de verkeerde pagina’s van jouw nieuwe website.
  6. Jij zet je Social netwerk nog niet in voor het binnenhalen van leads.
  7. Jouw Google Bedrijfspagina heb je nog niet geoptimaliseerd.
  8. Je loopt je eigen bestel- of aanvraagproces niet regelmatig door.
  9. Je hebt nog geen idee waar je zachte & harde conversies moet plaatsen.
  10. Jouw specialisme wordt nog niet in artikelen, blogs, social media posts of andere content publiekelijk gedeeld.
  11. Het niet opvolgen van je eigen persoonlijke: Checklist Nieuwe Website – is waarschijnlijk de grootste fout die je kunt maken! 😅

 

Meer lezen? Dit artikel vind je waarschijnlijk ook interessant:

>> 3 simpele stappen: Website Audit <<

Verbeter zelf je conversie!

Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!

*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!

hulz-website-conversie-checklist-wit
Gratis

Download hier je ChatGPT tips:

Je ontvangt de tips direct per e-mail.

Gratis

Leer hoe je een eigen GPT bouwt:

Je ontvangt de tips direct per e-mail.