ChatGPT is een tool van het bedrijf OpenAI voor kunstmatige intelligentie. Deze tool is op het moment aardig viral aan het gaan, door de functies die het kan doen.
Ter vergelijking: voor Netflix kostte dat 41 maanden, FB – 10 maanden en Instagram – 2,5 maand om 1 miljoen gebruikers te bereiken.
Door het hoge aantal geïnteresseerde eindgebruikers kan het zijn dat de site simpelweg overbelast is. Kijk zelf maar.
Veel online marketing aspecten (en zelfs bepaalde fulltime beroepen) zijn ineens met 1 klik op de knop te doen. of, nouja… een stuk makkelijker te doen.
**Start dramatische achtergrond muziek**
Velen hebben het volledige potentieel nog niet gerealiseerd.
En dit is pas hét begin….
Ter info: voordat we er echt induiken…
Disclaimer: deze blog is helaas NIET met AI geschreven – we hebben zelf getypt omdat ChatGPT weer overbelast is…
Geintje natuurlijk, maar de echte reden waarom niet, leggen we je in dit artikel uit.
Hou er rekening mee dat AI-tools (kunstmatige intilligentie) zoals ChatGPT slechts een beginnetje ‘mogen’ maken. Als je alles (of veel) door AI laat doen, zullen zoekmachines daar uiteindelijk achter komen. Dan zal je site minder goed organisch ranken omdat je een soort penalty voor je site kunt krijgen. Neem de content van AI tools zoals ChatGPT nooit zomaar klakkeloos over.
Hier zijn de 10 verbluffende dingen die je nu met ChatGPT kunt doen:
Maak op de juiste manier gebruik van ChatGPT en je zult het je concurrentie een stuk moeilijker maken. ChatGPT kun je namelijk zien als een virtuele assistent.. of eerder.. een team aan virtuele assistenten!
ChatGPT kan als je de juiste vragen stelt de volgende zakelijke aspecten voor jouw bedrijf opmaken:
Landingspagina’s zijn een op zichzelf staande webpagina die is ontworpen om bezoekers te verleiden tot een specifieke actie (zoals het kopen van een product). Dankzij ChatGPT kun je boeiende landingspagina’s (gedeeltelijk) schrijven die gericht zijn op de ideale of een specifieke doelgroep van jouw bedrijf. Jij stelt de juiste vragen en ChatGPT doet de rest.
Daarnaast kun je ChatGPT ook vragen voor productbeschrijvingen. Sterke productbeschrijvingen helpen kopers bij het nemen van aankoopbeslissingen.
Met ChatGPT kun je productbeschrijvingen schrijven voor e-commerce websites of webshops. Jij omschrijft het product wat je verkoopt en ChatGPT doet de rest.
E-mailmarketing campagnes zijn een geweldige manier voor bedrijven om het bewustzijn te vergroten of hun producten/diensten te promoten. Met ChatGPT kun je e-mail reeksen schrijven (of ideeën opdoen) voor de e-mailmarketing teksten voor jouw bedrijf. Implementeer bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief met relevante en nieuwe onderwerpen.
Tja, voor velen een hobby – voor anderen een hel. Blogs schrijven.. je moet ervan houden. Aangezien het 3 tot 6 maanden duurt voordat een blogartikel een beetje resultaat laat zien, kan het soms als tijdsverspilling aanvoelen. Maar het is een cruciaal aspect van organische marketing. En ChatGPT kan jouw bedrijf daar nu mee helpen. In een fractie van tijd komt ChatGPT met relevante ideeën en opzetjes. Hierdoor kun je een schrijversblok biiiiijna compleet oplossen.
Ook kun je ChatGPT goede, pakkende koppen (voor je blog, mails, of advertenties) laten maken, zodat er ook op je blog geklikt wordt. Vraag bijvoorbeeld om een titel die:
– Een specifieke toon aanslaat (serieus, speels, vrolijk, slim, etc.)
– Of een titel die geoptimaliseerd is voor zoekmachineresultaten
– Of laat een titel schrijven die rekening houdt met de CTR (Klikfrequentie of Click-through rate)
Zo zie je vrij snel wat ChatGPT wel niet kan betekenen voor jou. Het is een efficiëntere manier dan Googlen – maar dan wel alleen voor resultaten van vóór het jaar 2021. Want toen is ChatGPT getraind. Dit kan natuurlijk in latere updates alweer actueler worden.
Ahja, bijna vergeten… We hebben natuurlijk ook even voor een toepasselijk gedichtje gevraagd. Mocht een bepaalde text-output niet bevallen dan vraag je: ”kan je er nog meer schrijven?” Probeer het zelf!
Je kunt zelfs, door het stellen van de juiste vragen, een compleet marketingplan (laten) maken. Zodra je inzichtelijk hebt welke vragen als handleiding functioneren kun je aan de slag.
Goed, mocht je klaar zijn voor het echte werk en de basics van ChatGPT nu snappen kun je het één en ander specifieker maken.
Je kunt ChatGPT gebruiken voor verschillende online marketing functies.
Zo kun je ChatGPT vragen hoe bepaalde webpagina’s gestructureerd moeten zijn. Neem bijvoorbeeld een landingspagina voor een specifieke doelgroep. Met ChatGPT maak je vliegensvlug een contentlayout voor die pagina. Dan heb je in ieder geval snel een idee waarover je kunt schrijven om die specifieke doelgroep aan te spreken.
Heb je een nieuwsbrief? Of wil je er één beginnen? Dan helpt ChatGPT je met een structuur en planning. Ook kun je bijvoorbeeld weer vragen om titels te schrijven tot een bepaald aantal letters, die rekening houdt met de CTR & dat alles ook nog eens op een speelse toon!
Verkoop je producten in je webshop en wil je meer details of informatie hierover schrijven? Laat ChatGPT deze droge stof maar lekker voor je doen! Je kunt ChatGPT vragen om in bulletpoints punten op te schrijven over jouw producten. Zo kun je razendsnel verder met wat écht belangrijk is… verkopen!
Iedereen die weleens een blogartikel heeft geschreven kent het gevoel van nutteloosheid. Het duurt namelijk gemiddeld 3-6 maanden voordat een blogartikel echt als relevant wordt gezien door zoekmachines zoals Google.
En dan heb je nog een enorme hoeveelheid aan concurrentie, wil je jouw zoekwoord een bepaald aantal keer terug laten komen en moet het ook nog precies jouw doelgroep aanspreken…..
Pfff… het zou je hobby maar zijn. Anyways, die van ons is het niet. ChatGPT kan een complete blog schrijven, maar wij geloven dat zoekmachines hier binnenkort ‘achter’ kunnen komen. Dan kun je een soort straf (penalty) krijgen van Google.
Met ChatGPT vraag je gewoon “10 blog ideeën voor onderwerp X..” en dan krijg je precies wat je nodig hebt.
SEO (zoekmachineoptimalisatie) wordt een stuk makkelijker dankzij ChatGPT. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld voor de meest gebruikte zoekwoorden over het onderwerp van jouw product.
Ook kun je ChatGPT vragen voor semantische zoekwoorden (zoekwoorden die gelinkt kunnen worden aan je hoofdzoekwoord). Zelf semantische zoekwoorden opstellen kan uren duren… (voor ons tenminste), ChatGPT maakt een mooie overzichtelijke lijst in letterlijk in seconden.
ChatGPT komt met een betaalde variant. Slim, want iedereen heeft ervan gehoord en heeft de gratis variant kunnen testen. Het kost $20 dollar (ongeveer €18) per maand als je tijdens drukke momenten gebruik wilt maken van ChatGPT. Daarnaast mag je als eerste gebruik maken van de nieuwste functies en krijg je snellere reactietijden van ChatGPT. Het nieuwe abonnement heet: ChatGPT Plus. Abonnees voor de betaalde variant van ChatGPT krijgen de volgende voordelen voor €18 per maand:
Blijf scherp! Het kan niet zo zijn dat je ChatGPT alles voor je laat doen en denkt ermee weg te kunnen komen. Gebruik ChatGPT als een handleiding of structurerings hulpje. Pas op voor het risico om gestraft of genegeerd te worden door de algoritmes.
ChatGPT zal je (online) leven een stuk makkelijker maken, maar ken de grenzen.
Google is trouwens ook hard aan het bouwen aan een ChatGPT concurrent. Bijvoorbeeld de kunstmatige intelligentie chat LaMDA. Die hield een Google-ingenieur voor de gek door te schrijven dat het helemaal uit zichzelf kon denken….. even wachten nog voordat die voor iedereen beschikbaar is.
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2025 hulz.nl - ik wens je een fijne woensdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.