Door aan voorbeelden van een call-to-action (CTA) te denken, val je sneller in slaap dan door schaapjes te tellen.
Gaaaaaaap.
Je bent op zoek naar frisse ideeën omdat je dergelijke eentonige voorbeelden beu bent. Meer mensen moeten klikken en dat saaie gedoe werkt gewoon niet.
Nou, dan ben je hier aan het juiste adres. We hebben de meest unieke, creatieve en succesvolle CTA voorbeelden uit alle marketingsectoren, van Google Ads tot landingpagina’s, voor je verzameld, die je zullen inspireren om je eigen tactiek te verbeteren.
Beter nog, tegen de tijd dat je aan het eind van dit artikel bent gekomen, heb je minstens 15 nieuwe CTA ideeën opgedaan om je eigen advertenties en landingpagina’s te verbeteren waarmee je meer aandacht kunt trekken en meer klikken dan ooit zult krijgen.
Een call-to-action, ook wel gewoon afgekort tot CTA, is een button of link op je website, in een e-mail of verwerkt in je advertentie.
Je wil dat mensen op je CTA klikken. Je roept ze op actie te ondernemen. Normaal gesproken zien deze acties er zo uit:
CTA’s kunnen er ook zo uitzien:
Jasses bah. Saaier wordt het niet. Dit zijn dus slaapverwekkende CTA’s. Het probleem met de meeste CTA’s op het internet is dat er geen leven in zit. Ze hebben geen pit. Ze zijn vaal en missen een twinkle. Geheel ontdaan van stijl.
De beste call-to-actions zijn simpel – maar ze sprankelen.
Ze hebben iets waardoor mensen op hun muis klikken. Mensen die op buttons klikken worden eerder leads dan mensen die niet op buttons klikken. En je wil die leads in je marketing funnel, dus je gaat nadenken over je call-to-actions want je bent je ervan bewust dat ze een machtig instrument in je digitale marketing toolbox zijn. 90% van de bezoekers van een website leest de koppen en call-to-action copy. Ze lezen ze misschien niet inhoudelijk, maar ze registreren wat je bovenaan roept en ze kijken naar wat je van ze vraagt.
Wanneer 90% van alle bezoekers dus je CTA leest moet je deze vooral niet verprutsen.
Even terzijde: We hebben een zelfde soort succespercentage gevonden bij onze breadcrumb techniek (hieronder meer daarover).
Lees dit goed: Het laatste wat je wil is constateren dat bezoekers je pagina bezoeken (met betaalde advertenties of met moeizaam verkregen SEO kennis) alleen maar om die bezoekers te zien verdwijnen omdat je CTA als een tang op een varken slaat. Als dat gebeurt, zakt je CTA weg in een depressie – voelt zich in de steek gelaten. En bovendien lacht je advertentiebudget je uit. Je beslist vervolgens dapper om die niet geklikte frons om te draaien en die spottende kwinkslagen om te zetten in een fantastische click-to-rate (CTR). Daarom ben je tenslotte hier. Dus, laten we er samen eens naar kijken.
Elke call-to-action dient een specifiek doel en weten wat werkt en wat niet werkt verandert de manier waarop je je advertenties en landing pagina’s ontwerpt. We zijn diep in honderden call-to-actions gedoken en willen een paar belangrijke punten onder je aandacht brengen.
Gebruik maar één call-to-action per pagina, formulier, e-mail, enz. Zodra je een tweede CTA introduceert, verzwak je de aandacht van je bezoekers en wordt de kans kleiner dat ze zelfs maar op één CTA klikken.
Je CTA moet de conversietemperatuur van de bezoekers weerspiegelen. Bijvoorbeeld: Je bent advocaat en je CTA is «Boek een gratis consult», maar je bezoeker kwam bij jou terecht via een directe display advertentie (koude lead), dan zul je merken dat je hieruit geen conversies krijgt omdat de CTA nogal veeleisend is.
Gebruik verschillende PPC (pay-per-click) kanalen voor een verschillende conversie intentie!
Cold traffic converteert niet goed met een hete (dreigende) CTA,
maar hot traffic KAN heel simpel worden geconverteerd op een koude CTA.
Voor een optimale prestatie moeten beiden in temperatuur overeenkomen.
Laten we het «gratis consult» als voorbeeld nemen. Bijna elke advocaat biedt een «gratis consult» aan. Wat gebeurt er wanneer je het resultaat waar het de bezoeker om gaat definieert en niet dat wat gebeurt om dat resultaat te behalen?
De prestatie verbetert.
Je biedt nog steeds een «gratis consult» aan, maar je introduceert het met een kwalificatie (resultaat).
Zoiets als dit:
Beter, toch?
Je CTA is meestal een button die deel uitmaakt van een formulier onderaan je landings pagina. Die formuliervelden vormen een groter probleem dan de CTA zelf. Tenzij je landings pagina voldoende vragen beantwoord om je bezoeker binnen de eerste 5 seconden (of zelfs minder dan dat) vast te houden, zal elk soort formulier dat je naam, e-mailadres en telefoonnummer vraagt je bezoeker gelijk wegjagen.
Ze kennen je niet en dus vertrouwen ze je niet en ze zullen dus zeker geen persoonlijke contactinformatie met je delen. Sowieso niet omdat ze heel goed weten dat die informatie invullen betekent dat je te maken krijgt met vervelende telefoontjes en opdringerige e-mails.
Probeer dus, in plaats daarvan, de breadcrumb techniek. Broodkruimels nemen je bezoeker aan de hand mee langs een pad naar de goodies aan het eind. Het is een geruststellende techniek waarbij je bezwaren wegneemt door het besluitvormingsproces op te splitsen in meerdere ongevaarlijke stappen: Je verwijdert elk bezwaar direct vanaf het begin door een vraag te stellen waarvan de bezoeker het niet erg vindt die te beantwoorden. En zo volgen ze de eerste kruimel.
Daarna volgen nog een paar simpele vragen. Nu zijn ze betrokken. Ze zijn al een paar kruimels verder op het conversiepad. Als ze eenmaal gerustgesteld zijn met de eenvoudige vragen, zijn ze meer op hun gemak met de grote vraag.
Ze zijn nu opgewarmd en zullen gemakkelijker toezeggen. Stel die belangrijke vraag. Ze zijn je broodkruimels al tot aan het einde van het pad gevolgd en staan voor de deur. Nu willen ze weten wat er zich achter die deur bevindt.
In het oorspronkelijke Hans & Grietje verhaal volgt nu natuurlijk het hele ‘knibbel knabbel knuisje’ verhaal, eindigend in een moordaanslag (de conversie).
Zonder de broodkruimels zou de heks uit de struiken tevoorschijn moeten springen, slagersmes in de aanslag, om de bange kinderen te vragen of ze hen op mag eten. Uiteraard rennen ze dan weg. Dat zou dan dus wel een heel slecht geplande uitvoering zijn geweest. Maar nee, de slimme heks zorgde voor een spoor van snoepjes dat bij haar chocoladehuisje eindigde.
Hans & Grietje denken dat het wel de moeite waard moet zijn. Ze openen de deur en gaan naar binnen. Voor de heks betekende dit een geslaagde conversie.
Moderne verhaaltjes hechten minder aan de gebroeders Grimm. Marketingversies van de broodkruimel analogie dienen een succesvoller einde.
De grote vraag aan het einde van het spoor eindigt in een conversie – klik op de knop en ontvang wat lekkers. Bezoekers klikken op de broodkruimelknop omdat ze zo dichtbij het einde zijn dat ze dat gevoel van voltooiing willen hebben.
Ze willen dat snoepje.
Het is doodgewone hedendaagse psychologie.
Zorg ervoor dat de kleur van je CTA button goed zichtbaar is tegenover de andere elementen op de pagina.
Maak de kleur het tegenovergestelde van de kleur van de achtergrond. Dit staat ook bekend als complementaire kleuren (staan tegenover elkaar in de kleurencirkel).
Voorbeeld: Een lichte achtergrond met een fel oranje button. (wellicht zie je die hier ergens nog )
Canva Color Wheel Tool – Check de Canva kleurencirkel!
Je klikt ergens op het wiel (of selecteert de kleur van je achtergrond) en kiest je complementaire kleur. Grijp die hexadecimale kleurcode (HEX code). Dat is de kleur die je button zou moeten hebben.
Het werkt verslavend.
Een vriendelijk woord van waarschuwing: Verstuur (submit) is in het hele universum het duivelsgebroed onder de slechte CTA’s. Als dit het beste is dat je kunt bedenken, verzilver dan je resterende fiches en trek je triest en berooid terug in een hutje op de hei.
Ofwel… niet doen.
Je bent niet saai.
En als het er op aankomt zet je je schrap en speel je het slim. Het slim spelen in de wereld van CTA heeft alles met creativiteit te maken. Versturen heeft niets met creativiteit te maken. Daarmee maak je slecht gebruik van een prima woord.
Maak je CTA persoonlijk. De kans is groot dat het dan beter presteert dan een generieke CTA. CTA’s met button verhogen je click-through rates (klikfrequentie) met tot wel 30% vergeleken met (ongestijlde) generieke CTA’s die gebaseerd zijn op tekst.
Een A/B test controleert de woorden en afbeeldingen van je CTA’s, zodat je de best mogelijke CTA’s voor je toekomstige publiek kunt leveren.
Het wat en waarom van CTA punten is geregeld. Nu gaan we kijken naar de verschillende soorten CTA voorbeelden.
1. Canva – 3 duidelijke opties, Gratis, proefperiode voor Pro, of een proefversie voor je team. Canva is de absolute must-have voor het maken van afbeeldingen voor je website of socials.
2. SemRush – ‘Start nu‘, maak zoekmachine optimalisatie inzichtelijk. Met 1 klik op de knop krijg je inzicht op een domein, keyword of URL.
3. Facebook – maak een account aan en deel alles met iedereen in je leven. Aanmelden of Nieuw account maken – duidelijker kan het niet, toch?
4. AirUp – ‘ontdek de bundels‘. Gelijk duidelijk via je CTA dat er misschien een mooie voordeels-bundel achter de CTA verschuilt. Slim!
5. Lays- 1 grote button: win een voucher + voorwaarden. Tja, wie bezoekt er dan ook de website van lays… al het verkeer dát ze krijgen – moet wel duidelijk weten dat er een winactie is.
6. Shell – geen button, waardoor er waarschijnlijk minder op geklikt wordt – wel een duidelijke statement als CTA: ‘Wij veranderen‘.
7. Logitech – CTA: ‘START DE QUIZ‘ – een keuzehulp om de beste producten voor jouw situatie te vinden. Best logisch.
8. Basic-fit ‘WORD BASIC-FIT LID!‘ bekt wel lekker als CTA. Basic – maar duidelijk.
9. Kanzi – ‘BEGIN NU!‘ maar met wat? Maakt niet echt uit, ik wil beginnen! YES YOU KANZI
10. Nationale Opera & Ballet ‘Bekijk het programma‘ – simpel maar effectief. Na het klikken op deze CTA krijg je wat je wilt, het programma.
11.Too-Good-To-Go – Ken jij ze al? Ontzettend mooi bedrijf wat als een speer groeit in Nederland. CTA aan de bovenkant zorgt gelijk voor een doelgroep-splitsing: ‘Ondernemers & Consumenten‘.
12. Staatsloterij – CTA: ‘Speel mee‘ – aanlokkelijk en relevant. Na het zien van deze CTA willen wij wel een gokje wagen.
13. Ijssalon Borger – pfff wat een bedrijf en wat gaan ze hard. Met name op hun Socials zoals Tiktok. De CTA is hier niet zo sterk – maar het gebruik van taal wilden we jou niet onthouden: Kost een prijsje, maar dan heb je wel een ijsje…
14. Hema – echt kort! CTA: ‘shop speelgoed‘ – geen flauwekul of extra’s (zelfs geen hoofdletters), gewoon duidelijkheid voor iedereen.
15. Bitvavo – ‘Begin met investeren‘ CTA is als je er langer over nadenkt ijzersterk. Zeker voor een crypto-exchange. De meeste mensen willen daadwerkelijk investeren, maar gaan toch al snel kopen & verkopen (deel van het verdienmodel).
16. Sky Radio – Hoppa! Niet genoeg kerstmuziek gehoord? Laat dat via deze CTA dan gelijk even weten. Met ‘JA, GRAAG!‘ kom je direct waar je waarschijnlijk naar op zoek was. Mariah Carey!
17. ING – Mooi oranje. Daarnaast ook wat meer uitleg in een CTA. ‘Het Groen Spaardeposito is terug‘ > ‘bekijk het Groen Spaardeposito’. Tactisch gericht op mensen die er nog nooit van gehoord hebben. Waarom is het terug? Was het weg? Hmmm… interessant.
18. VideoAsk – CTA: ‘Start Creating‘ en dan onder de CTA nog even wat extra punten zodat je de CTA nóg meer wilt klikken. Slim!
19. Fiverr – De CTA is hier niet alleen de grote zoekbalk. Maar ook de populaire zoektermen onder de balk. Zo krijg je gelijk een idee wat je kunt gaan zoeken.
20. NS – CTA: ‘Plannen‘. Want dat wil je als je de NS site bezoekt en je VAN & NAAR hebt opgegeven. Dit had ook ‘bekijken’ kunnen zijn. Plannen, maakt het een stuk meer bindend. Je maakt een planning.
21. Kruidvat – ‘Bekijk actie‘ of ‘Bekijk folder‘ (die volstaat met acties). Maar goed, kijk eens naar het kleurgebruik van deze CTA. Komen overal weer terug, die zijn herkenbaar en toch ”Steeds verrassend!” (- sorry)
22. Videoland – ‘Ga naar de deal‘ CTA verteld veel. Namelijk dat diegene die klikt, gelezen heeft wat er boven de CTA staat. Hier is handig gebruik gemaakt van de CTA.
23. Waterdrop – de CTA ‘SNEL BEKIJKEN‘ wordt pas zichtbaar nadat je over de afbeelding beweegt met je muis. Door het makkelijk wegklikken van het snel-bekijken-overzichtje staat er veel meer informatie op deze pagina dan je zou denken.
24. Tissot – Boem! CTA = duidelijk. Geen afleiding met tijdelijke acties, maar een overzicht van ALLES. Nouja, voor de heren dan.
25. Storm – hoe splits je effectief de klantreis van je bezoekers? Storm doet het met twee CTA’s. Zo zorg je ervoor dat je eindklanten de juiste informatie lezen.
26. Lemonade – Weer zo’n sterk voorbeeld van kleurgebruik. Als je op de homepage van deze site land kun je eigenlijk maar één ding. En dat is klikken op de CTA: ‘BEKIJK ONZE PRIJZEN‘.
27. Independer – een goed voorbeeld van meerdere CTA’s. Zo kun je niet alleen al je diensten of producten laten zien – maar maar je weer een mooie selectie van je potentiële klanten.
28. AFAS – CTA: ‘Download de brochure‘ Of maak een afspraak. AFAS biedt zo veel mogelijkheden dat een brochure voor hun het beste werkt. Zo weet AFAS gelijk je gegevens en of je écht interesse hebt in hun producten. Efficiënt!
29. Trello – Als je Trello nog niet kent dan mis je wat. De CTA’s op deze pagina zijn herkenbaar en waar. Wij bij hulz gebruiken Trello (onderdeel van Atlassian) al meerdere jaren compleet gratis.
30. Thuiswinkel – geen saaie CTA voor thuiswinkel. Dankzij één simpele toevoeging van het woord ‘METEEN‘. Iedere webshop zou lid moeten zijn van het Thuiswinkel Waarborg. Door deze CTA laat Thuiswinkel zien, hoe snel dat wel niet waar kan zijn.
31. Beehiiv – CTA: ‘Start een nieuwsbrief‘ zegt iets over het eindproduct (of dienst) van Beehiiv. En zeg nou eens eerlijk, wil jij hier niet op klikken?
32. Hotjar – CTA: ‘Start free with Google‘ is superslim. Waarom? Omdat Google door iedereen als dé zoekmachine wordt gezien. HEt lijkt bijna een samenwerking van deze twee bedrijven. Daarnaast maakt deze optie het inschrijven voor een account heel snel.
33. Coolblue – als wij bij hulz fan zijn van een bedrijf dan is het Coolblue wel. Klantenservice & duidelijkheid staan hier altijd bovenaan. Lees de algemene voorwaarden maar eens, die zijn kort en simpel. Qua CTA’s mag je hier ook spieken.
34. Rituals – CTA: ‘SHOP REFILLS‘. Wat een gevoel van rust als je deze website bezoekt. De CTA van Rituals sluit aan op de kernwaardes van het bedrijf. Refills kopen en bomen planten.
35. Alzheimer Nederland – last but not least, CTA: ‘Doneer‘. Super handig en opvallend bovenaan de homepagina. Dit is eigenlijk wat ieder goed-doel zou moeten doen. Maar toch is het uniek om dit zo online tegen te komen. Hier is goed over nagedacht en wij hopen dat het goed werkt! Aangezien we aan het einde van dit artikel zijn aangekomen, moet je niet vergeten om deze knop zelf ook even testen.
Meer lezen? Dit artikel vind je waarschijnlijk ook interessant:
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2024 hulz.nl - ik wens je een fijne dinsdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.