Tijdens deze audit bekijken wij, welke organische kansen nog niet optimaal benut worden. Hoe jouw bedrijf er online uitziet heeft veel invloed op het aantal leads en verkopen. Is jouw bedrijf écht zichtbaar op de juiste kanalen?
Deze community commerce audit is voor ieder bedrijf dat haar digitale zichtbaarheid & image wil toetsen. Tegenwoordig ligt de focus al snel op betaalde marketingkanalen, omdat hier snel en doeltreffend resultaten behaald kunnen worden.
Deze marathon loop je door van verschillende kanalen één gestroomlijnd proces te maken. De juiste focus is het belangrijkst. Waar haal jij het beste resultaat? Waar liggen jouw grootste kansen? Hoe wordt jij de marktstandaard? Door de juiste strategie te volgen!
Als laatste stap tijdens de community commerce audit maken we een PLAN VAN AANPAK. Daarmee zorgen wij ervoor, dat je met onze begeleiding precies weet waar jouw individuele kansen liggen. Er is altijd genoeg concurrentie, maar door de markt nét even iets anders te benaderen, kun je een groot voordeel halen zonder onnodige advertentiekosten.
Vraagstelling die voortkwam uit de introductie meeting:
‘’Onze duurste marketing kostenpost is de fysieke catalogus. Hoe zorgen wij ervoor dat we de catalogus resultaten kunnen meten?’’
Uitkomst COMMUNITY COMMERCE AUDIT VALUE ANALYSE & GROEIPLAN:
De huidige catalogus van deze meubelwinkel valt 4x per jaar op de mat. Daarnaast is het erg arbeidsintensief om deze catalogus 4x per jaar (met de nieuwste trends en artikelen) te produceren.
De digitale advertentieresultaten kunnen direct worden ingezien. Daarnaast zijn de mogelijkheden (lees; kanalen) van digitale advertenties veel groter.
Doordat de fysieke catalogus de duurste marketing kostenpost is, ligt hier vanuit het management druk om te achterhalen wat het meetbare effect is.
De concurrentie maakt eerder gebruik van digitale advertenties maar de catalogus van dit bedrijf heeft een stabiel aantal ontvangers per jaar, dit klantenbestand is door de jaren heen verzameld.
Doordat deze catalogus van dit woonwarenhuis 4x per jaar geproduceerd werd, konden we samen vrij snel grote stappen maken.
De eerstvolgende oplage ging er iéts anders uitzien. Het advies was om een aparte pagina te reserveren. Deze pagina zou in de introductietekst in het begin ‘geteaserd’ (aangekondigd) worden.
Het idee voor deze pagina was anders dan enkel het promoten van het nieuwste aanbod. Deze pagina, om te testen wat het effect is van deze catalogus, zou een kruiswoordraadsel worden.
Een kruiswoordraadsel in de catalogus van een meubelwinkel…. Dat was echt een out-of-the-box idee. Dat moest goed gepresenteerd worden voor verschillende aandeelhouders. Uit het community commerce audit overleg kwam dat de gebruikte woorden in deze puzzel relevant moesten zijn voor het woonwarenhuis en haar lezers. Én eenvoudig genoeg om op te lossen voor iedereen. Uiteindelijk werden herkenbare aspecten gebruikt zoals: de naam van de winkel, hanglamp, driezitsbank, huismerken en soorten meubels.
De overgebleven letters vormden een woord. Dit woord was gelijk een incentive (beloning) voor het maken van het raadsel.
Vanaf de eerste dag dat de catalogus op de deurmat viel, kon dit woord, namelijk, 45 dagen worden gebruikt voor 5% korting op online accessoires & fysieke aankopen. In dit geval was de oplossing van het kruiswoordraadsel het woord: ’MEUBEL’.
Nadat de catalogus bij de potentiële klanten op de mat viel, liep het (met name online) storm. De lezers van de fysieke catalogus converteren +65% online. Lezers maakten gebruik van de kortingscode die de marge niet te veel aantastte. Daarnaast werd met een vrij simpele methode meetbaar dat het effect van de fysieke catalogus groter was dan gedacht.
Dit bedrijf stapte niet meer van deze toevoeging in hun catalogus af. En implementeert het dankzij onze community commerce audit, vandaag de dag nog steeds in bijna iedere oplage. De raadsels & puzzels zien er inmiddels wel iets anders uit. Ook wordt er op de actualiteiten ingespeeld en heeft bijvoorbeeld de oplage van september een herfstpuzzel.
Zelf aan de slag met het verbeteren van de klantreis van je website-bezoekers? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2025 hulz.nl - ik wens je een fijne woensdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.