Website conversie (of website conversiepercentage) is een online marketing begrip. Website conversie zet de ene eenheid om in de andere. Voorbeeld van een website conversie: van website bezoeker naar klant.
Conversie komt vanuit het werkwoord converteren (verwisselen, omzetten). Origineel afgeleid van het Franse woord Convertir. Maar goed, daar heeft niemand iets aan. De basis van website conversie gaat om het omzetten van die eenheden. Of dat nou een aankoop-conversie, nieuwsbrief-conversie is, of een lidmaatschap-conversie maakt niet uit.
De bezoeker is geen willekeurige bezoeker meer, maar een potentiële nieuwe klant (ook bekend als ‘Lead’).
In de kern zijn er twee soorten website conversies. Zachte conversies en Harde conversies.
Wat is een zachte website conversie?
Een zachte website conversie (‘soft conversion’ ook bekend als micro website conversie) zet een gewone bezoeker om naar iemand die interesse heeft in een dienst of product, maar die heeft eerst meer informatie nodig voordat de uiteindelijke website conversie plaatsvindt.
Wat is een harde website conversie?
Een harde website conversie (hard conversion ook bekend als macro website conversie) zet een gewone bezoeker om naar iemand die tot aankoop overgaat.
Deze twee soorten website conversies zijn dus met elkaar verbonden. De zachte website conversie is een klein deel van het proces om tot de uiteindelijke harde website conversie te komen.
Waarom is het krijgen van een goede website conversie belangrijk? Hoe beter je website conversie is, hoe meer verkopen of leads je krijgt. Je kunt je eigen conversiepercentage berekenen om erachter te komen hoe de voortgang van je website verbetering gaat.
Om het allemaal iets makkelijker te maken hebben we hier een voorbeeld berekening met hetzelfde aantal bezoekers & kosten per maand. Het conversiepercentage is wél anders. Dat verschil heeft invloed op je zogenoemde ‘kosten per conversie’. En dat is nog niet alles, want uiteindelijk zie je door het conversiepercentage het totale aantal conversies onder aan de streep flink veranderen. Én dat is nou net wat je alleen wilt als het voor jou positief uitpakt.
Scenarios | Aantal bezoekers per maand | Kosten
| Conversie percentage (conversieratio) | Kosten per conversie | Aantal conversies |
Scenario #1 | 25.000 | €2.500 | 2,4% | €4,17 | 600 bestellingen |
Scenario #2 | 25.000 | €2.500 | 4% | €2,50 | 1.000 bestellingen |
Zoals je hier ziet, heb je door een hoger conversiepercentage gelijk +400 meer online bestellingen!
Door deze eenvoudige conversie formule vergeet je nooit meer hoe je het conversiepercentage (conversieratio) moet berekenen:
Een simpel voorbeeld van hierboven: 1000 bestellingen / 25.000 bezoekers * 100% = 4% conversiepercentage.
Gemiddeld is het conversiepercentage in het jaar 2023 rond de 4% voor de gemiddelde webshop. Is jouw conversiepercentage hoger? Dan doe je het beter dan gemiddeld.
Nog lastig? Wij maken het graag nóg makkelijker. Met deze handige conversie calculator tool kun je zelf aan de knoppen zitten en jouw conversiepercentage berekenen:
Deze calculator zal je snel laten zien wat je conversieratio (conversiepercentage) is. Beweeg de knoppen en bereken verschillende scenarios voor jouw online webshop of website conversie. Zodra je dit inzichtelijk hebt kun je vergelijkingen met andere periodes (of campagnes) gaan maken. Helaas ben je er dan nog niet, want alleen door conversie-optimalisatie kun je ervoor zorgen dat je (conversieratio) en uiteindelijk het aantal bestellingen zal verhogen.
Het antwoord: het is (helaas) een totaalplaatje zonder wonderformule. Als de basis goed staat, kan je altijd bezig blijven met conversie-optimalisatie. Want het kan eigenlijk altijd nét iets beter. Een kleine verbetering in je website conversie kan een groot verschil maken in je uiteindelijke verkopen.
De wens voor meer website conversie komt zodra de basis staat. Focus op die laatste 20% van je site, die ontzettend belangrijk is voor je uiteindelijke conversie resultaten. Er zijn veel aspecten die ervoor kunnen zorgen dat je website conversie kan verbeteren. Je kunt ook het conversiepercentage van je advertenties berekenen om te kijken welke advertentie het best presteert. Een goede uitleg van Google zelf lees je hier.
Om het zo makkelijk mogelijk te maken, beschrijven we met vier punten de kern van je website conversie-optimalisatie:
Na deze Stap ga je weer verder met Stap 1.
Conversie-optimalisatie is een groeiend onderdeel van de meeste online bedrijven. Waar relatief kleine aanpassingen kunnen zorgen voor een groot effect: zorgen dat jouw klant minder snel afhaakt!
Klaar voor actie? Dit artikel vind je waarschijnlijk ook interessant:
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2024 hulz.nl - ik wens je een fijne dinsdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.