**Start de dramatische achtergrondmuziek maar weer**
😲 Het aantrekkelijk maken en optimaliseren van je website kan een erg groot project zijn, dat tientallen en zelfs honderden uren van je tijd in beslag kan nemen.
Bovendien wil je, als je potentiële beloning zo substantieel is, niet dat je inspanning voor niets is geweest, door een fout die vermeden had kunnen worden.
Hieronder vindt je onze top acht cruciale optimalisatietips voor een aantrekkelijke website, die je zullen helpen het proces probleemloos te laten verlopen.
Ah, de back-up.. Logisch, maar wordt helaas vaak vergeten. Zodra je een probleem geïdentificeerd hebt en klaar bent om wijzigingen te testen of door te voeren, maak je altijd een back-up van je website.
Als je een testtool van een derde partij gebruikt om wijzigingen via een A/B test te testen, is dit gedurende de testfase niet nodig.
Maar als een test door de controle heen komt (en dus positief is om te gaan implementeren) moet je altijd een complete back-up maken voordat je de wijzigingen live maakt.
Als je website op WordPress draait, kun je een plug-in, zoals UpdraftPlus, gebruiken om zonder problemen een back-up te maken. Maar vaak zit bij een actieve wordpress-hosting partij ook een mogelijkheid om in de backend een back-up te maken. Wij van WC-eend raden hostingpartij Vimexx aan. 🦆
Afbeeldingen zijn meestal het zwaarste deel van elke aantrekkelijke website, dus je foto’s kunnen een aanzienlijke impact op de laadsnelheid hebben.
Om potentiële problemen te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat je ze optimaliseert voordat je ze upload. Je kunt een online tool gebruiken, zoals Kraken.io of reSmush.It, om afbeeldingen op schaal te optimaliseren. Maak van die .PNG een superkleine .Webp – iedere afbeelding op onze site hulz.nl is dat ook.
Ook is het beter om achtergrondafbeeldingen samen te voegen tot één afbeelding, in plaats van individuele kleine pictogrammen over je hele landing page te gebruiken. Dit minimaliseert het aantal afzonderlijke http verzoeken die je site maakt vanwege de visuele elementen.
Meestal zijn afbeeldingen al geupload naar die mediabibliotheek van bijvoorbeeld WordPress. Je kunt deze afbeeldingen één-voor-één vervangen met een geoptimaliseerde versie. Je moet er vaak helaas even voor gaan zitten, maar in de toekomst heb je er alleen maar baat bij.
Een andere manier om de belasting van afbeeldingen te compenseren, is door al je mediabestanden en scripts via een Content Delivery Network (CDN) te hosten.
Een CDN is een wereldwijd netwerk van datacentra. Het bezorgt je bestand bij de bezoeker van de server die het dichtst bij hun fysieke locatie is. Het gebruik ervan kan de laadtijd aanzienlijk versnellen omdat de fysieke afstand die een bestand af moet leggen heel wat korter wordt.
Cloudflare en Amazon cloudFront zijn twee van de populairste beschikbare opties. Je bestandjes staan dan dus niet in je eigen mediabibliotheek maar worden extern ‘ingeladen’. Dit is vergelijkbaar met wat YouTube doet, de video staat op de servers van YouTube (Google Data Centers).
In plaats in één keer de perfecte oplossing proberen te vinden, is het beter om er goed over na te denken en afzonderlijke testen uit te voeren zodra je de individuele problemen hebt geïdentificeerd.
Op deze manier is het makkelijker om verbeteringen te vinden en te implementeren en op de korte termijn een positieve ROI (rendement op investering) uit je optimalisatie te halen, terwijl je werkt aan je langetermijndoelen.
Trouwens, als je een A/B test doet, waarbij veel wijzigingen op veel verschillende gebieden zijn ingevoegd, zul je ondanks de positieve resultaten, nooit precies weten welke individuele verandering nou het verschil heeft gemaakt. Het is dus lastiger om het resultaat van de test als inzicht op al je pagina’s te implementeren. Daarom raden wij aan om maar 1 test te draaien per websitepagina.
Een veelgemaakte fout, zodra mensen aan de slag gaan met SEO en tools voor inhoudelijke analyses, is om alleen te focussen op SEO en niet op diegenen die je inhoud lezen.
Je content moet een bepaald doel dienen en wel degelijk waarde bieden aan mensen, niet alleen voldoen aan het doel om half gerelateerde zoekwoorden en een totaal aantal woorden te bereiken. Uiteraard kun je er wel voor zorgen dat je content scoort op het zoekwoord waar je op wilt focussen. In ons geval, een aantrekkelijk website.
Als je geen balans weet te vinden zullen zowel je Google ranking als je conversiepercentages eronder lijden in de vorm van hoge bounce rates (‘terugkaats percentage’ of nog leuker: ‘stuiterpercentage’).
Als bezoekers je website voor het eerst bezoeken weten ze misschien helemaal niets over je bedrijf. Aangezien je bezoeker misschien helemaal nieuw is, moet de inhoud van je aantrekkelijke website gelijk hun vertrouwen winnen.
Het vertrouwen in websites en webshops wordt helaas vaak geschonden. Alleen over jezelf praten zal dus helaas niet genoeg zijn. Laat je (tevreden) klanten dat doen.
Je zult echte gebruikerservaringen op je aantrekkelijke website moeten delen. Veel mensen hebben net zoveel vertrouwen in online beoordelingen als een aanbeveling hun vrienden.
Positieve beoordelingen, ervaringen en ander sociaal bewijs zijn een aantal van de krachtigste verkooppunten die je op je landingspagina’s kunt gebruiken. Laat het dus met trots terugkomen.
Mocht het je ontgaan zijn… het merendeel van het internetverkeer is verplaatst naar smartphones. 59.16% van alle zoekresultaten op Google worden gezocht met een smartphone.
Het is een razendsnelle nieuwe wereld. Alle onderdelen van je aantrekkelijke website moeten geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Van het online aanmelden, afrekenen en contact opnemen met de klantenservice. Alles.
‘Mobile first’ is de beste strategie voor design en ontwikkeling. Zodra je een nieuwe pagina of bericht plaatst, check dat dan op je mobiel. Gebruik verschillende online tools om te controleren hoe je content er op verschillende mobiele apparaten uitziet.
Als we het over A/B testen en CRO hebben, is het een veelgemaakte fout om alleen te focussen op een enkele pagina of een specifiek deel van de aantrekkelijke website.
Uiteraard zijn je productpagina’s en landingspagina’s essentieel. Het zijn alleen niet de enige dingen die een bijdrage leveren aan je uiteindelijke verkoopcijfers.
Als je bijvoorbeeld, je zoekresultaten kunt optimaliseren om 30% meer mensen op je productpagina’s te krijgen, is dat automatisch een enorme sprong vooruit voor de verkoop.
Elke fase in de gehele customer journey moet worden geoptimaliseerd om op de lange termijn de beste resultaten te kunnen behalen. Meer tips over het doen van een klantreis onderzoek kun je hier lezen.
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2025 hulz.nl - ik wens je een fijne woensdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.