Je kent dit vast wel.. Het ene moment stromen de aanvragen en nieuwe klanten binnen. Het andere moment begint de twijfel of je product wel goed genoeg gevonden kan worden. Verschillende factoren kunnen een rol spelen. Misschien ligt het puur aan het koopgedrag, de huidige vraag van de markt of aan je eigen online activiteiten. Het kan soms moeilijk worden om nieuwe klanten aan te trekken voor jouw diensten of producten.
Tegenwoordig is er genoeg informatie te vinden en zijn er veel concurrerende mogelijkheden. Maar hoe val je écht op tussen al die keuze en hoe zorg je ervoor dat de klant bij jou koopt? Dat doe je door je te focussen op wat belangrijk is voor jou en voor de klant. Zorg dat je klant minder snel afhaakt. Lees hier de 10 CRO tips voor meer conversie
(eigenlijk wat meer dan 10 CRO tips, maar who’s counting)
Tip nummer 1 van de 10 CRO tips: Je eerste indruk is het allerbelangrijkst. Helaas krijg je vaak maar maximaal 10 seconden om jezelf of jouw bedrijf online voor te stellen en goed te doen. Je website mag bijvoorbeeld geen langere laadtijd hebben dan 3 seconden. Klinkt kort? Stel jij je eens voor als je op je Social Media bij iedere klik, swipe, of scroll langer dan 3 seconden zou moeten wachten! Mensen kijken gemiddeld 8 seconden lang naar een video op Facebook. Daarnaast vinden zoekmachines het ook een stuk prettiger en wordt het daardoor beloond.
Dus laten we hier rekening mee houden. Zet je timer, bezoek je site en je mag niet langer dan 10 seconden kijken. Niet langer dan 10 seconden, en stel jezelf de vraag: Wat verkoop je? Wat wil jij duidelijk maken aan nieuwe bezoekers of klanten? Wat moeten bezoekers als éérst zien? Zorg ervoor dat je dat kleine trucje aanleert.
Tip nummer 2 van de 10 CRO tips: ‘’Zó! Besteld.’’ – hoor jij jouw schoonmoeder zeggen, als ze weer eens een fan-tas-tisch cadeau (lees: prullaria) voor je verjaardag heeft gekocht.
Soms kan het zo lekker snel gaan. Online kopen. Online verkopen gaat wat lastiger. Maar dat kun je stroomlijnen. Er is zoiets als een bezoekers-pad. Oftewel, klantreis. Deze klantreis moét jij als verkoper – zo soepel mogelijk maken. De essentie van conversie is dat je grootste winst het dichts bij de verkoop zit.
Vaak wordt gedacht dat de klantreis conversie alleen met het bestelproces te maken heeft. Maar niets is minder waar. Je bestelproces is belangrijk, maar ieder aspect verdient aandacht.
Tip nummer 3 van de 10 CRO tips: We hebben het net al even genoemd, maar het binnenhalen van bezoekers lichten we hier uit. Welke bezoekers wil jij op je site of in je shop hebben? Potentiële kopers & klanten! Het ‘’binnenhalen’’ van de verkeerde bezoeker kan je veel moeite of geld kosten en dat is zonde. Zorg ervoor dat je de behoefte van de klant vervult. Dat ze bij jou moeten zijn, om te halen wat ze zoeken.
Zorg voor inhakers. Ook al denk je dat het niet past.
Wij hebben een bedrijf dat metal-muziek-merchandise verkoopt mogen helpen met inhakers. Nu zorgen ze ieder jaar voor een speciale actie met dierendag. Waarom? Omdat de meeste vrouwelijke metalhead-partners een kat hebben. Meestal twee, want dat is wel zo gezellig. Een niche die gebruikt wordt en zelfs vandaag de dag nog als een speer werkt!
Tip nummer 4 van de 10 CRO tips: Als jij deze 10 CRO tips gebruikt dan garanderen wij een verhoging van je conversie! Zo simpel is het. Ook al ga je alleen maar met een toepasselijke actie inspelen op dierendag, na de vorige tip. Hoogstwaarschijnlijk boek je door je extra moeite en creativiteit een extra resultaat. Wat kun jij garanderen? Welke oplossing biedt jij voor het probleem dat je jouw klanten biedt? Denk hierover na en maak dit merkbaar op al je platformen en pagina’s.
Tip nummer 5 van de 10 CRO tips: Aan het begin toen je begon met lezen, zag je gelijk een overzicht met de 10 CRO tips die hier beschreven staan. Gelijk duidelijkheid of dit artikel voor jou van waarde kan zijn. Schrijf kort en bondig. Maak het voor de mensen die meer informatie willen mogelijk om die extra informatie te vinden. De meeste mensen zijn tegenwoordig lui. Klinkt hard, maar is waarheid. Verwen je bezoekers met eenvoud. Plaatjes werken sneller en het best om je product gelijk duidelijk te maken. Zorg daarnaast dat iedereen, ook mensen zonder inhoudelijke kennis van jouw vakgebied, begrijpen wat je schrijft.
Tip nummer 6 van de 10 CRO tips: TikTok bestaat alleen maar uit dansende-tieners tóch? Voor die dansende-tieners wel, want dat is hun feed (feed = gespecialiseerd overzicht van content voor de gebruiker). Helpt natuurlijk ook niet dat die content het meeste ‘viral’ gaat en dat TikTok daardoor groot is geworden. Maar vandaag de dag is TikTok veel meer. Wist je dat er een complete 40+ community is? Of dat je alleen maar bedrijfs-tips in je feed kan laten zien, zodat je als eerst op de hoogte bent van de nieuwste trends? Die feeds zul jij nooit zien, tenzij jij die video’s gaat kijken.. dan past jouw feed zich daarop aan.
Zo zijn er meer kansen waar vaak pas in een (te) laat stadium gebruik van wordt gemaakt. Zorg dat je hier scherp op bent en spot kansen waar anderen een oordeel vellen. Bedenk bijvoorbeeld hoe jij per seizoen kan inspelen met je producten. Ook al zijn die seizoensgebonden. Of waarom wat wij hier schrijven dat dit dé 10 CRO tips voor meer conversie in het jaar 2023 zijn (en níet van het jaar 2022).
Tip nummer 7 van de 10 CRO tips: Wel eens iemand gegoogled? Geen zorgen…. wij ook!
Als iemand een goed online profiel heeft – krijgt diegene vaak ook een gunfactor of vertrouwen.
Herken je eigen online gedrag: Wat doe je zelf online? Maak daar gebruik van. Zorg dat je eigen brand klopt en je doelgroep aanspreekt.
Ga jezelf het volgende aanleren: Kijk vanaf vandaag niet naar wat mensen zeggen, schrijven of posten… maar kijk juist naar wat ze verkopen. Je luistert toch ook niet naar het sportadvies van een toetsenbordheld met overgewicht? Online moet je vandaag de dag éxtra opletten – en dat wordt (helaas) alleen maar erger. Dus zorg dat je eigen profiel klopt. Dat mensen je kunnen leren kennen. Dat je betrouwbaar bent. En, dat je waarde toevoegt.
Tip nummer 8 van de 10 CRO tips: Ken jij de 80/20 regel, de 20/80 regel oftewel het Pareto Principe? Wij bij hulz geloven hier heilig in. Jij zou dat ook moeten doen. Waarom?
Het Pareto Principe laat eigenlijk zien dat van 20% van je werk, 80% van je resultaten komen.
Ga dat eens bij jezelf na, want het klopt bijna altijd. Een grote webshop haalt uit hun beste 20% -> 80% van hun resultaat. Of dat nou over het winstmarge of aantal verkopen gaat.
Focus op die 20%. Want dat is jouw doel en die 20% is voor jouw product of dienst het belangrijkst. Daar komen ook jouw resultaten vandaan.
Tip nummer 9 van de 10 CRO tips: Reviews, beoordelingen, samenwerkingen: Laat zien wat je gedaan hebt en zorg ervoor dat bezoekers weten wat je voor hun kan betekenen.
Dit zorgt voor een betrouwbaar online beeld (online image) – Trustpilot is qua review platform & SEO (zoekmachine optimalisatie) beoordelingen of ervarings resultaten het sterkst. Voor bedrijven is een jaarcontract met een business licentie ongeveer €1.100,- per maand (€11.000,- per jaar). Een flinke som dus, maar de mogelijkheden om je klanten op uitnodiging te vragen voor een review is veel waard.
‘’Beoordeel ons en krijg -€5 korting op je volgende aankoop’’ –zeggen helaas te weinig bedrijven.
Deze korting is een incentive – oftewel, beloning. Je kunt kiezen om tactisch een beloning voor een review te geven. Of deze nou negatief of positief is, een incentive voor het schrijven van reviews kan wonderen doen als je achter je product, dienst of service staat.
Daarnaast, nog even contact hebben met je klant na aankoop sluit naadloos aan op de volgende tip!
Tip nummer 10 van de 10 CRO tips: Dit onderdeel wordt vaak onderschat. Of als laatste geïmplementeerd. Bij grotere bedrijven blijft de focus vaak tot de verkoop. Maar de juiste klant-afhandeling kan zomaar tot jouw belangrijkste verkoop conversie groeien. Herhaalaankopen zijn vaak een goedkopere manier om klanten te krijgen. Ze kennen jou en je merk al. Vaak heb jij hun gegevens al. Een nieuwsbrief of je socials op de juiste manier inzetten kan hier werkelijk voor omzet zorgen.
Ook krijg je door de juiste klant-nazorg vaak waardering in de vorm van reviews. Dat helpt je met de voorgaande tip over Social Proof. Zorg altijd wel even dat je navraagt of je de review publiekelijk mag gebruiken, omdat je er ontzettend blij mee bent en gelooft dat het je volgende klanten kan helpen. Je volgende klanten krijgen dan een nóg betere eerste indruk. Dat sluit weer perfect aan op de eerste tip van de tien.
Klaar voor actie? Dit artikel vind je waarschijnlijk ook interessant:
Zelf aan de slag met het verbeteren van je webshop of website? Check onze Online Conversie Spiekbrief!
*Unieke hulz.nl garantie: ⭐⭐⭐⭐⭐ 14 dagen lang, niet goed geld terug garantie!
Mijn naam is Martijn van Hulzen en ik help bedrijven en ondernemers om met ChatGPT meer werk te verzetten in minder tijd.
In mijn van AI naar B traject zorg ik voor ChatGPT implementatie binnen jouw bedrijf. Daarnaast bied ik ChatGPT-training aan voor toonaangevende bedrijven
© 2024 hulz.nl - ik wens je een fijne donderdag!
Je ontvangt de tips direct per e-mail.
Je ontvangt de tips direct per e-mail.